Kvalifikationen til
Emilia Romagna Grand Prix blev et dramatisk og uventet kapitel i en ellers intens Formel 1-weekend, da
Yuki Tsunoda på voldsom vis smadrede sin Red Bull i Villeneuve-chikanen og sendte chokbølger gennem paddocken.
Heldigvis slap den japanske kører uskadt, men både omfanget af ulykken og de efterfølgende reaktioner, ikke mindst fra teamkammerat
Max Verstappen, vidner om en hændelse, der efterlod et mærkbart aftryk.
Max Verstappen, der kvalificerede sig som nummer to bag Oscar Piastri, udtrykte tydeligt sin overraskelse over ulykkens voldsomme natur.
- Først spurgte jeg selvfølgelig, om han var okay. Og jeg fik at vide, at han var okay. Men så så jeg replayet, og tænkte bare: ‘Jesus, er han virkelig okay?’, forklarede Verstappen.
Hans reaktion afslører den form for uformel ærefrygt, som selv de mest hærdede racerkørere kan føle, når en kollega rammer barrieren i høj fart.
Ramte en kerb
Tsunodas uheld indtraf tidligt i Q1, hvor han ramte et kerb i Villeneuve-chikanen og derefter mistede kontrollen over bilen.
Resultatet var et voldsomt sammenstød, hvor bilen snurrede og fløj gennem luften, før den kom til hvile med omfattende skader til følge.
Ulykken udløste naturligt nok en rød flag-periode, så banens barrierer kunne repareres.
Det tekniske team omkring Red Bull har uden tvivl haft hænderne fulde med at samle resterne af Tsunodas bil, og episoden vil også have konsekvenser for Racing Bulls reserve- og delebeholdning fremadrettet.
Kan ikke begynde og tvivle
Pole-sitter Oscar Piastri adresserede også situationen og understregede den mentale udfordring, det giver, når man som kører bliver vidne til så alvorlige uheld.
- Selvfølgelig er det svært ikke at kigge, når der sker et så stort crash, sagde han.
- Men i racing, som i mange andre dele af livet, er det, når du begynder at tvivle eller tænke for meget, at tingene går galt. Du er nødt til at forpligte dig, især på en bane som denne.
Imola er kendt for sine kompromisløse sving og smalle marginer, hvilket gør Tsunodas crash til en skarp påmindelse om, hvor hurtigt tingene kan gå galt i motorsportens kongeklasse.