verstappen ferrari

Verstappen har et Ferrari problem

Formel 1apr. 15 , 15:07

Max Verstappen står i 2025 pludselig over for en situation, som mange Formel 1-fans indtil for ganske nylig ville have kaldt utænkelig.

Usikkerhed omkring fremtiden hos Red Bull.

Selvom han har kontrakt til 2028 og stadig er sportens suverænt mest værdifulde aktiv, lurer der nu både tekniske udfordringer og strategiske spørgsmål, som gør hans fremtid til et helt legitimt samtaleemne.

Midt i det hele dukker et velkendt fænomen op: Den klassiske Ferrari-fælde – og et Fernando Alonso-advarselssignal.

Red Bull befinder sig ikke længere i samme ubestridelige dominans, som vi så i 2022 og 2023. Det står klart efter en svær start på 2025-sæsonen, hvor teamets tekniske problemer og organisatoriske uro er begyndt at have konsekvenser.

Ferrari 2014 om igen?

Vigtige nøglepersoner har forladt teamet over det seneste år, og de interne spændinger – ikke mindst dem, der involverer teamchef Christian Horner – truer med at undergrave fundamentet for den succes, som Red Bull har bygget op omkring Verstappen.

Det minder i høj grad om Ferraris skæbne i årene 2009-2014, hvor Fernando Alonso med ren råstyrke og talent holdt teamet kunstigt i live i mesterskabskampen.

I virkeligheden var bilen ofte middelmådig, og hans præstationer fik holdkammerater som Felipe Massa og senere Kimi Räikkönen til at blegne. Da hybridæraen begyndte, brød Ferraris illusioner sammen – og de gled ned i midterfeltet uden helt at forstå, hvordan det kunne ske.

Lige nu er det Verstappen, der holder Red Bull oven vande.

Krisestemning

Når en rookie som Liam Lawson falder igennem på få løb og Yuki Tsunoda blot samler marginale point, bliver det tydeligt, hvor ekstraordinær Verstappens præstation stadig er – og hvor dybt Red Bull reelt kunne være faldet uden ham.

Efter problemer med bremser, strategi og pitstops i Bahrain (hvor Verstappen stadig fik en top 6-placering), begyndte krisestemningen for alvor at sprede sig.

Spørgsmålet er nu, hvor længe Verstappen kan acceptere at være det eneste plaster på Red Bulls voksende blødning.

Kontrakter i Formel 1 er sjældent ufravigelige, og selv de største navne – Fernando Alonso inkluderet – har forladt langvarige aftaler, når projektet ikke længere så vindende ud.

Undgå hvad Alonso gjorde hos Ferrari

Alonso blev for længe i et stagnerende Ferrari og fik aldrig opfyldt sit mål om endnu en VM-titel. Verstappen bør ikke gentage den fejl.

Skiftet til en ny biltype eller æra kan ramme et team hårdt – som det gjorde Ferrari i 2014 – og Red Bull risikerer at stå i samme situation, hvis de ikke får genoprettet organisationen, teknikken og opbakningen omkring deres stjernekører.

Det er for tidligt at sige, om han kigger mod Ferrari, Mercedes eller Aston Martin – eller måske noget helt andet som endurance racing.

Men spørgsmålet, som før virkede absurd, er nu både relevant og nødvendigt: Er Max Verstappens storhedstid ved at blive spildt i et team på vej ned, ligesom vi så det med Alonso i sin Ferrari-periode?

Mest læste