fernando alonso max verstappen

Verstappen og Alonso tæt på karantæne

Formel 1mar. 18 , 17:41

Sæsonen 2025 er knap nok skudt i gang, og flere Formel 1-kørere må navigere med forsigtighed på banen.

Straffepoints har længe været et redskab i FIA’s værktøjskasse til at regulere kørernes adfærd, og 2024-sæsonen så en markant stigning i, hvor ofte de blev uddelt.

Kevin Magnussen blev sidste år den første kører til at modtage en løbskarantæne efter at have nået den kritiske grænse på 12 point, og nu ser det ud til, at han måske ikke bliver den eneste i nyere tid.

To af sportens mest markante navne, Max Verstappen og Fernando Alonso, nærmer sig begge grænsen, hvor et enkelt fejltrin kan få alvorlige konsekvenser.

Begge har otte straffepoints på deres superlicens, og selv om de undgik yderligere straf i sæsonens første løb, er de langt fra ude af farezonen.

Verstappen mest udsat – et langt forår venter

Mens både Alonso og Verstappen må træde varsomt, er det hollænderen, der har mest grund til bekymring.

Ifølge PlanetF1 vil ingen af hans straffepoints blive slettet før slutningen af juni 2025, hvilket betyder, at han i næsten halvdelen af sæsonen må undgå selv de mindste fejl.

For en kører kendt for sin aggressive kørestil kan det blive en stor udfordring.

Hans otte point stammer fra en række hændelser, herunder sammenstød med både Lando Norris og Oscar Piastri, samt mindre forseelser som at køre for langsomt under en afkølingsomgang.

Selv et par tvivlsomme dommerkendelser kan pludselig placere verdensmesteren i en situation, hvor han må sidde over et løb – noget der kan få stor betydning for mesterskabskampen.

For Alonso er situationen en smule mere gunstig, da nogle af hans points udløber tidligere på året.

Men med en historik for hårde dueller og kontroversielle manøvrer er det ikke utænkeligt, at også han kan løbe ind i problemer, hvis sæsonen byder på aggressive momenter.

FIA’s håndfaste linje skaber debat

Indførelsen af straffepoints i Formel 1 har længe været et omdiskuteret emne, men 2024-sæsonen slog systemets betydning fast.

Flere kørere har udtrykt utilfredshed med, at straffene nogle gange synes tilfældige eller for hårde i forhold til forseelserne.

FIA forsvarer til gengæld ordningen, da de mener, at den er nødvendig for at opretholde sikkerheden.

Den næste tid bliver afgørende for både Verstappen og Alonso, der må balancere deres aggressive kørestil med risikoen for en potentiel karantæne.

Spørgsmålet er, om vi i 2025 vil se endnu en kører blive tvunget til at sidde over et løb – eller om de to rutinerede profiler formår at styre uden om problemerne.

Mest læste

Mest læste