Både
Carlos Sainz og
Alex Albon er blevet diskvalificeret fra kvalifikationen i Singapore, men har fået tilladelse til at starte løbet efter FIA-beslutning.
Williams har indledt en hastesag internt efter, at begge deres kørere, Carlos Sainz og Alex Albon, blev diskvalificeret fra kvalifikationen til
Singapores Grand Prix.
Diskvalifikationen kom, efter at FIA under de tekniske kontroller konstaterede, at bagvingens DRS-åbning oversteg det tilladte maksimum på 85 mm.
Både Sainz og Albon blev derfor udelukket fra det officielle kvalifikationsresultat.
De to kørere havde oprindeligt kvalificeret sig som henholdsvis nummer 12 og 13.
Diskvalifikationen betød, at de teknisk set ikke opfyldte 107-procentsreglen, som kræver, at alle kørere sætter en tid inden for 107 procent af den hurtigste i Q1.
FIA giver dispensation til løbsstart
På trods af overtrædelsen har FIA godkendt, at begge kørere starter søndagens løb.
I en erklæring fra FIA hedder det, at Williams havde anmodet om tilladelse til, at bil nummer 55, Carlos Sainz, kunne starte løbet, selvom han blev diskvalificeret fra kvalifikationen.
Stewards har givet tilladelse, da køreren har sat tilfredsstillende tider under de frie træninger.
Et tilsvarende dokument blev udsendt for Alex Albon, som også tidligere har været involveret i en lignende situation, senest ved Hollands Grand Prix i 2023.
Vowles: "Vi accepterer FIAs afgørelse"
Williams' teamchef
James Vowles udtrykte stor skuffelse over situationen.
- Det er bittert skuffende for teamet, og vi undersøger nu hurtigt, hvordan det kunne ske, udtaler han i en erklæring til PlanetF1.com.
Han understreger, at holdet ikke har søgt nogen performancefordel og at bagvingerne tidligere havde bestået deres egne interne tjek.
- Men der er kun én måling, der tæller, og vi accepterer FIAs afgørelse fuldt ud, lyder det.
Williams har nu fokus på at sikre point i søndagens løb, trods startplaceringerne bagerst i feltet.
Teamet har desuden iværksat en intern procesgennemgang for at undgå lignende fejl i fremtiden.