yuji ide ulykke f1

Yuji Ide mistede sin F1-licens efter gruopvækkende hændelse

Formel 1jan. 22 , 9:17

Yuji Ide fik en kortvarig karriere i Formel 1, fordi en skæbnesvanger beslutning fra FIA ændrede alt.

Den japanske racerkører Yuji Ide blev hurtigt en af Formel 1-historiens mest omdiskuterede figurer, da hans korte ophold i motorsportens kongeklasse sluttede brat efter blot fire løb.

Ide debuterede i 2006 for det nyoprettede Super Aguri-team, hvor han blev parret med sin mere erfarne landsmand Takuma Sato.

Fra starten var det tydeligt, at han havde svært ved at følge med tempoet i feltet, og han gennemførte ikke sine to første løb i Bahrain og Malaysia.

Ved det tredje løb i Australien formåede han dog at fuldføre, men sluttede tre omgange bag vinderen Fernando Alonso og som den sidst-klassificerede kører.

Yuji Ide
Yuji Ide

Holdchef Aguri Suzuki begyndte at tvivle på hans fremtid i sædet, og presset på den japanske debutant voksede.

Ifølge RacingNews365 eskalerede situationen for alvor under San Marino Grand Prix på Imola, hvor Ide involverede sig i en ulykke, der ændrede hans karriere for altid.

Katastrofen på Imola

Allerede på første omgang af løbet på den legendariske Imola-bane ramte Yuji Ide den hollandske kører Christijan Albers, hvilket resulterede i en spektakulær ulykke.

Albers' bil blev sendt i luften og rullede flere gange, inden den endte på hovedet i gruset.

Heldigvis slap Albers uskadt fra episoden, men bilen led store skader og måtte udgå.

Ide fortsatte kortvarigt løbet, men måtte senere trække sig med tekniske problemer.

Efter hændelsen blev Ide straks indkaldt til dommerne, hvor han modtog en reprimande og en opfordring til at få mere erfaring.

Super Aguri accepterede FIA's vurdering og besluttede at holde ham ude af næste løb på Nürburgring for at give ham tid til at forbedre sig gennem testkørsler.

FIA's endelige beslutning

Trods Super Aguris forsøg på at støtte deres kører blev situationen hurtigt uholdbar.

FIA's licenskontor traf kort efter en afgørende beslutning og valgte at inddrage Ides superlicens permanent.

Holdet udtrykte skuffelse over beslutningen, men understregede deres fortsatte støtte til Ide.

Han blev erstattet af franskmanden Franck Montagny, der dog heller ikke fuldførte sæsonen, da han senere blev afløst af Sakon Yamamoto.

Yuji Ide vendte aldrig tilbage til Formel 1, men fortsatte sin karriere i hjemlandet Japan, hvor han deltog i serier som Formula Nippon og Super GT i mange år.

Mest læste