Efter otte år med Ford vender Gene Haas'
NASCAR-team i 2026 tilbage til Chevrolet og et teknisk samarbejde med Hendrick Motorsports.
Efter otte års samarbejde med Ford vender Gene Haas' NASCAR-organisation tilbage til Chevrolet fra og med 2026-sæsonen.
Haas Factory Team, der konkurrerer i både Cup Series og O'Reilly Auto Parts Series (Xfinity Series), skal fremover benytte motorer og teknisk support fra Hendrick Motorsports.
Beslutningen markerer en tilbagevenden til rødderne.
Haas dannede sit NASCAR-hold, oprindeligt under navnet Haas CNC Racing, i 2002 og kørte dengang med Chevrolet.
Undtagelsen var en enkelt sæson med Pontiac.
Da Tony Stewart trådte ind som medejer og holdet blev omdøbt til Stewart-Haas Racing, fortsatte Chevrolet-samarbejdet frem til 2017, hvor man skiftede til Ford.
- Personligt har jeg en lang historie med Chevrolet og Hendrick Motorsports. Begge hjalp med at etablere mig som team-ejer i NASCAR og gjorde det muligt at udbrede brugen af Haas CNC-maskiner i racing- og industriverdenen, siger Gene Haas.
Stærk forbindelse til Hendrick Motorsports
Skiftet tilbage til Chevrolet indebærer også et teknisk partnerskab med Hendrick Motorsports, der i forvejen har en historik med Haas.
Hendrick leverede motorer til Stewart-Haas Racing i flere år og er blandt de mest succesrige organisationer i NASCAR.
I 2026 vil Cole Custer fortsætte i Cup Series i bil nummer 41, mens Sheldon Creed og Sam Mayer kører henholdsvis nummer 00 og 41 i Xfinity Series.
Custer er søn af teampræsident Joe Custer og vandt Xfinity-mesterskabet i 2023.
Trods et godt samarbejde med Ford har Haas Factory Team haft svært ved at konkurrere i toppen.
I indeværende sæson ligger Custer nummer 33 i Cup Series med blot to top-10 placeringer.
I Xfinity har både Creed og Mayer kvalificeret sig til slutspillet i serien, men kun Mayer har en enkelt sejr.
Ford uden topteam i Xfinity
Ford har en stærk NASCAR-historie, men Xfinity Series har været et svagt punkt i de senere år.
Efter at SHR trækker sig, er der kun to faste Ford-hold tilbage: AM Racing og RSS Racing.
Begge har haft solide resultater, men mangler midler og fabrikssupport i samme omfang som Chevrolet og Toyota.
Ford vandt sidst producentmesterskabet i Xfinity i 2013, og deres feeder-teams er siden blevet lukket for at fokusere på Cup Series.
Fremtiden for Fords tilstedeværelse i Xfinity afhænger af, om man vil investere i eksisterende teams og genopbygge et egentligt udviklingsprogram for unge kørere.
Joe Custer understreger, at holdet forbliver dedikeret til at levere resultater for Ford resten af 2025-sæsonen.
- Vi vil gerne takke Ford for samarbejdet. Deres støtte gjorde det muligt at etablere Haas Factory Team, udtaler han.