kevin magnussen

Kevin Magnussen langer ud efter Formel 1: Det handler for lidt om at køre bil

Motorsportokt. 06 , 22:05
Kevin Magnussen kalder sit første år hos BMW “en fornøjelse” trods manglende topresultater i sit comeback til sportsvognsracing i verdensmesterskabet.
Kevin Magnussen nærmer sig afslutningen på sin første sæson som fabrikskører for BMW i FIA World Endurance Championship (WEC).
Den danske racerkører beskriver året som en af de mest tilfredsstillende perioder i sin karriere. Det er ikke på grund af resultaterne, men på grund af selve oplevelsen bag rattet.
Efter sin afgang fra Haas’ Formel 1-hold sidste år skiftede Magnussen til BMW’s LMDh-projekt med Team WRT, hvor han deler bilen med Dries Vanthoor og Raffaele Marciello.
Han deltog også i klassikerne Rolex 24 at Daytona og 12 Hours of Sebring med BMW Team RLL i USA.
“Det er bare sjovt at være racerkører igen”
Selvom resultaterne i WEC har været blandede, ser Magnussen tilbage på året med begejstring.
- Jeg har haft et år, der har været en fornøjelse. Det har bare været sjovt, fortalte han til Sportscar365.
- Selvfølgelig har vi været frustrerede, når tingene ikke er gået vores vej, men alt i alt handler det igen om glæden ved at køre bil.
Han forklarede, at arbejdet i BMW adskiller sig markant fra tilværelsen i Formel 1:
- En meget større del af mit job handler om at køre bilen – mindre af alt det andet, man laver meget af i F1. Nu tager jeg bare ud til løb med en flok seje fyre, der er supertalentfulde, og vi er her for at køre ræs. Jeg nyder det virkelig.
Magnussens bedste WEC-resultat i år er en fjerdeplads i åbningsløbet i Qatar, mens uheld og tekniske problemer kostede topplaceringer i Daytona og Sebring.
“Vi har misset nogle muligheder”
Den tidligere Formel 1-kører erkender, at sæsonens resultater ikke helt har matchet forventningerne:
- Vi havde håbet på nogle bedre resultater som bevis på det fremskridt, teamet har gjort siden sidste år, sagde Magnussen.
- Der var nogle muligheder, vi ikke fik udnyttet. Hvis vi havde de pokaler, ville sæsonen have føltes anderledes.
Han fortæller samtidig, at BMW’s LMDh-bil har krævet tilvænning.
- Bilen vil gerne understyre, hvis man ikke ligger helt på grænsen, og det vindue er meget smalt. Du skal virkelig balancere den på et knivsæg, forklarede han.
- Nogle kørere bryder sig ikke om overstyring, men jeg synes, det er udfordrende og belønnende. Når man rammer rytmen, kan man mærke, at man er på farten.
Efter et år med op- og nedture glæder Magnussen sig over at være tilbage i sportsvognsracing og ser frem til at bygge videre med BMW i 2026.
Mest læste

Loading