Weekendens løb blev vendepunktet, hvor McLaren sikrede sig en plads blandt de mest dominerende hold i moderne Formel 1. McLaren har skrevet et nyt kapitel i Formel 1-historien, da de med sejren ved søndagens Grand Prix i Singapore sikrede sig sit andet konstruktørmesterskab i træk med flere løb tilbage i kalenderen.
Lando Norris og
Oscar Piastri sluttede som nummer tre og fire i Singapore, mens George Russell tog sejren for Mercedes og Max Verstappen kom ind som nummer to.
Mesterskabet betyder, at McLaren for første gang siden 1988-1991-sæsonerne har vundet to konstruktørtitler i træk.
Sidste års titel kom først i Abu Dhabi i sæsonens sidste løb, men i år var McLaren så langt foran rivalerne, at de sikrede sig guldet med seks løb tilbage.
Piastri topper i øjeblikket kørermesterskabet med 22 point ned til Norris, mens Verstappen ligger yderligere 41 point bagud.
Det er et McLaren-hold, der har genrejst sig efter årtier uden konstruktørtitler, og nu står styrket på både den sportslige og økonomiske front.
Bonus på over 320 millioner kroner
Chefen for McLaren Racing
Zak Brown har fået en lønforhøjelse af en helt særlig kaliber.
Ifølge Financial Times, fik Brown en samlet lønpakke på 320 millioner kroner efter mesterskabet i 2024. Det var over 90 millioner kroner mere end året før.
Det må forventes med årets konstruktørmesterskab, og med udsigt til et kørermesterskab, at hans lønpakke bliver endnu større i år.
Brown tiltrådte i 2016, da holdet var i en dyb sportslig krise.
Han ændrede strategi med flere mindre sponsorater i stedet for få store, en retning som mange hold siden har fulgt i takt med Formel 1’s voksende popularitet.
Det har ikke kun givet succes på banen, men har også gjort McLaren til en mere attraktiv forretning.
McLarens ejere i Bahrain og Abu Dhabi har set værdien af selskabet stige markant.
I 2020 blev holdet vurderet til knap fem milliarder kroner. I dag anslås værdien til omkring 30 milliarder kroner, en seksdobling på bare fem år.
Fremtiden tegner lovende
McLaren kan nu rette blikket mod kørermesterskabet, hvor Piastri og Norris kæmper internt om trofæet.
Holdets genvundne styrke på banen vækker minder om 1980’ernes storhedstid, og de seneste år viser, at det britiske team har fået styr på både strategi, økonomi og talentudvikling.
Med konstruktørmesterskabet har McLaren overtaget Williams' andenplads på listen over det samlede antal konstruktørmesterskaber:
Hold | Antal konstruktørtitler |
Ferrari | 16 |
McLaren | 10 |
Williams | 9 |
Mercedes | 8 |
Red Bull | 6 |
Lotus | 6 |
Brabham | 4 |
Cooper | 2 |
Renault | 2 |
Benetton | 1 |
Brawn | 1 |
Matra | 1 |
Tyrrell | 1 |
Vanwall | 1 |
BRM | 1 |