Ambitionen er klar, og den tidligere Formel 1-kører lægger ikke skjul på, hvad han kommer for.
Når
Kevin Magnussen sætter sig bag rattet i bil nummer 15 ved dette års
Le Mans, er det ikke som statist.
Den 32-årige racerkører deltager i hypercar-klassen for første gang og er klar i mælet om målet. Han vil vinde løbet.
– Målsætningen er at vinde. Derefter må vi tage det, som det kommer, men målet er at vinde, siger Kevin Magnussen til TV 2 Sport.
Han stiller op for
BMW M Team WRT og deler bilen med belgiske Dries Vanthoor og italienske Raffaele Marciello.
Trioen har gennemført test og kvalifikation med en voksende tro på egne chancer.
BMW-fabriksbilen har vist fart og stabilitet, og i den indledende kvalifikation kørte de sig til en samlet fjerdeplads.
Det er et stærkt udgangspunkt i et felt, hvor hele 17 biler realistisk kan køre med om sejren.
Men Magnussen ved også, at løbet stiller krav langt ud over fart:
– Det bliver vanvittigt svært at vinde.
Han henviser til det tætteste felt i mange år og en konkurrence, hvor ni biler sidste år lå på omgangshøjde efter 24 timer.
Le Mans kræver tilvænning
Magnussen har tidligere kørt Le Mans i LMP2-klassen sammen med sin far, Jan Magnussen, men dette bliver første gang i topklassen.
Overgangen fra Formel 1 til langdistanceløb har været alt andet end enkel:
– Det har nærmest krævet en uddannelse. Der er mange nye ting at lære. Bilen, strategien og mentaliteten er helt anderledes.
Alligevel ser han frem til udfordringen med optimisme. Teamets forberedelser har været omfattende, og bilen har føltes solid fra første testomgang.
Kevin Magnussen trækker også på personlige minder og følelser. For ham er Le Mans ikke bare et racerløb:
– Det er nok noget personligt. Jeg er vokset op med, at Le Mans var årets største løb for min far. Vi tog enten af sted eller fulgte det hjemmefra i 24 timer. Det er noget helt særligt.
Konkurrence på højeste niveau
Le Mans i 2025 er et af de hårdeste felter i løbets historie.
Ifølge TV 2 er konkurrencen i hypercar-klassen intens, og seks forskellige bilmærker er i spil til sejren.
Favoritterne tæller Ferrari, Toyota og Cadillac, men BMW er ifølge mange observatører også med i opløbet.
– Du har lige pludselig 17 biler, som kan vinde det her. Hvor ser du ellers det i motorsport? Det er alle store officielle teams, siger Kevin Magnussen.
Den tidligere Formel 1-kører fremhæver, at det kræver næsten et fejlfrit løb at komme øverst.
Døgnet i Le Mans er fyldt med trafik, nattekørsel, skiftende vejr og strategiske benspænd. Det er derfor ikke nok bare at være hurtig.
Kevin Magnussen er én af syv danskere i hypercar-klassen i år, hvor også Nicklas Nielsen, Michael Christensen og Frederik Vesti er blandt profilerne.
Sidstnævnte kører for Cadillac, der tog pole position.
Løbet starter lørdag klokken 16.00 og slutter søndag samme tid.
Mere end 300.000 tilskuere forventes at overvære det legendariske løb på den 13,6 kilometer lange bane i Frankrig.