Max Verstappen befinder sig pludselig i en yderst prekær situation i Formel 1-sammenhæng.
Efter en dramatisk episode med George Russell i det spanske Grand Prix er den regerende verdensmester nu blot ét strafpoint fra en automatisk løbskarantæne.
Det er aldrig før er overgået en forsvarende verdensmester i Formel 1.
Det hele begyndte under den sene genstart efter en safety car-periode på Circuit de Barcelona-Catalunya.
Verstappen, der var på hårde dæk, blev hurtigt fanget i et tæt opgør med Charles Leclerc og George Russell.
Ved sving 1 blev han presset bredt af Russell, og kort tid efter blev han instrueret af sin race engineer Gianpiero Lambiase om at lade Russell passere igen, formentlig som følge af en mulig overhaling uden for banen.
Verstappen efterkom anmodningen ved sving 4, men straks efter kørte han direkte ind i Russells Mercedes i sving 5.
Episoden blev hurtigt vurderet som forsætlig og uacceptabel kørsel af løbsledelsen.
Tre nye strafpoint presser mesteren
Dommerpanelet tildelte Verstappen en 10-sekunders tidsstraf for påkørslen, hvilket betød, at han faldt fra femte- til tiendepladsen i det endelige resultat.
Samtidig modtog han tre strafpoint på sin superlicens – og det bringer hans samlede antal op på 11.
Når en kører når 12 point, medfører det automatisk én løbs udelukkelse. V
erstappen skal nu komme helskindet gennem de kommende to løbsweekender i Canada og Østrig, uden at pådrage sig yderligere point, hvis han skal undgå at blive den første forsvarende verdensmester i Formel 1-historien, der idømmes en karantæne.
Hans første strafpoint falder bort efter det østrigske Grand Prix den 30. juni, hvilket betyder, at presset er enormt i de kommende uger.
Ikke sket siden Kevin Magnussen
Sagen bringer minder om
Kevin Magnussen, som tidligere i 2024 blev den første kører i den nuværende æra til at modtage en løbskarantæne på grund af for mange strafpoint.
Den tidligere Haas-kører pådrog sig sin skæbnesvangre straf ved Italiens Grand Prix, hvor han kolliderede med Pierre Gasly i et overhalingsforsøg i sving 4.
Stewards vurderede, at Magnussen var “helt og holdent skyldig” og ikke havde udført manøvren på en “sikker og kontrolleret måde”.
Gasly kaldte efterfølgende afgørelsen “uretfærdig” og mente, at der blot var tale om tæt, men legitim ræs.
Nu står Verstappen i en lignende situation, men med endnu større konsekvenser.
Foruden det sportslige slag kan en karantæne også få indflydelse på mesterskabskampen og sætte Red Bull i en vanskelig position i deres forsvar af konstruktørtitlen.
Om han formår at undgå det afgørende point, bliver et af de helt store dramaer at følge i de næste løb.