McLaren står over for en strategisk omrokering i motorsportens verden, som kan få vidtrækkende konsekvenser – ikke mindst i den elektriske
Formel E-serie.
Ifølge en rapport fra The Race har det britiske team besluttet at trække sig ud af Formel E, med en officiel udmelding forventet snart.
Det sker blot få uger efter McLarens opsigtsvækkende meddelelse om, at de fra 2027 vender tilbage til World Endurance Championship (WEC), hvor de blandt andet vil kæmpe om sejren i det legendariske 24-timers løb i Le Mans.
McLaren kom ind i Formel E ved at overtage det tidligere Mercedes-hold forud for 2022/23-sæsonen, men resultaterne har været sparsomme.
Holdet har kun opnået én sejr på tre sæsoner – et faktum, der sandsynligvis har bidraget til beslutningen om at trække stikket.
Teamet, som er bakket op af den saudiske partner NEOM, har i øjeblikket Sam Bird og det unge talent Taylor Barnard som kørere, men fremtiden for både teamet og dets ansatte er nu uvis.
Beslutningen er truffet
Ifølge kilder er beslutningen om tilbagetrækning allerede blevet kommunikeret internt ved Jeddah E-Prix i februar, og det er nu op til teamchef Ian James at finde nye kommercielle, tekniske og navnesponsorer, hvis holdet skal fortsætte i Formel E's kommende "Gen4"-æra, der indledes med 2026/27-sæsonen.
Det markerer endnu et skifte i den elektriske serie, hvor flere fabrikanter har haft svært ved at forpligte sig på lang sigt.
McLarens tilbagetrækning fra Formel E skal ses i lyset af deres ambitioner i WEC.
Jagter en "Triple Crown"
Med tilbagevenden til langdistanceløb og et bebudet indtog i hypercar-klassen i 2027, sætter McLaren sig ambitiøst det mål at vinde motorsportens "Triple Crown" – Monaco Grand Prix, Indy 500 og Le Mans – i samme år.
En præstation, ingen andre teams nogensinde har opnået.
- Vi er tilbage i WEC og klar til at konkurrere i Le Mans. I 2027 går vi efter det hele, udtalte CEO
Zak Brown, der forventes at præsentere flere detaljer ved årets Le Mans-løb i juni.
Denne strategiske omfokusering bringer McLaren i selskab med Ferrari, Toyota, Porsche, BMW, Peugeot og andre store navne, der i forvejen konkurrerer i WEC’s hypercar-klasse.