Et længe næret ønske går i opfyldelse: Den firedobbelte verdensmester har sikret sig licensen til at køre på den legendariske tyske bane.
Max Verstappen har længe talt om sin fascination af det berygtede Nürburgring Nordschleife, og nu er det officielt, at
Red Bull-stjernen stiller op i det klassiske 24 timers løb på banen, der blandt kørere kaldes for "Det grønne helvede".
For at kunne deltage måtte han imidlertid først gennemgå en række prøver, som andre kørere også har måttet gennemgå.
Den hollandske kører gennemførte både en teoretisk test og et antal omgange i en Porsche Cayman på en regnvåd bane.
Her imponerede han med sin fart, hvilket gav ham den nødvendige licens.
Verstappen endte som nummer syv i sin klasse i en forberedende løbsweekend, hvor han samtidig samlede erfaring med trafik, regn og de særlige regler, der gælder på Nordschleife.
Red Bulls erfarne rådgiver
Helmut Marko har afsløret til Sport.de, at Verstappen efterfølgende fik grønt lys:
- Ja! Jeg synes, det er fantastisk, at en
Formel 1-kører med så mange forpligtelser tager sig tid til noget som dette med en enorm entusiasme.
Regler og skepsis
At Verstappen skulle bevise sin kunnen på banen, skabte dog debat.
Tidligere kørere som Ralf Schumacher mente, at det var pinligt, at en verdensmester blev tvunget igennem et forløb, der normalt er for rookies.
Den tyske racerkører
Timo Glock, som selv har erfaring fra Formel 1, roste derimod beslutningen om at reglerne er ens for alle.
Ifølge GPblog.com var Verstappen selv tilfreds med hele processen og mente , at det gav ham værdifuld erfaring med forskellige forhold på banen.
Også Marko havde svært ved at skjule sin beundring, selv om han lod en lille stikpille falde om, at det tyske regelsæt tvang en kører med fire verdensmesterskaber til at sætte sig ind i en bil med blot 240 hestekræfter for at bevise sit værd.
Det ændrer dog ikke ved, at Verstappen nu officielt står klar til en udfordring, der kræver både udholdenhed og præcision i helt andre rammer end en Formel 1-weekend.
Ikke Le Mans, men Nürburgring
Spekulationer om, hvorvidt hollænderen også kunne kaste sig over Le Mans, blev dog hurtigt afvist af Marko.
Den østrigske rådgiver pegede på de store hastighedsforskelle og det høje risikoniveau i det franske løb:
- Le Mans er ikke på programmet. Indtil videre gælder hans tilladelse til langdistanceløb kun for Nürburgring.
Verstappen selv understregede for nylig, at 24-timers løbet på Nürburgring længe har stået øverst på ønskelisten.
Med erfaring fra simulatoren og nu også fra rigtige omgange på banen føler han sig klar:
- Jeg nød det virkelig, men det gør jeg altid her. Det var godt at køre med både hurtigere og langsommere biler under forskellige forhold.
Når løbet køres næste år mellem Formel 1’s Grand Prix'er i Miami og Canada, bliver det første gang, Verstappen kommer til at udfordre specialisterne i et af motorsportens hårdeste udholdenhedsløb.