Med en 3.320 km lang rute fuld af bjerge, tekniske enkeltstarter og flade etaper, er Tour de France 2025 som skabt til Jonas Vingegaard.
Med offentliggørelsen af ruten for Tour de France 2025 er der god grund til optimisme blandt danske cykelfans. Ruten, der strækker sig over 21 etaper, byder på flere udfordringer, som kan gavne Jonas Vingegaards chancer for en triumf.
Særligt de mange bjergetaper og den bagtunge opbygning, hvor de hårdeste etaper kommer sidst i løbet synes at passe godt til danskeren.
2025-udgaven af Tour de France byder på to enkeltstarter, der fordeles på hhv. 5. og 13. etape. Den første, en 33 km lang flad enkeltstart omkring Caen, kan blive en fordel for Pogacar, der traditionelt har været stærk i tidlige tidskørsler.
Den anden, en teknisk og kort bjergenkeltstart op til Peyragudes, kan potentielt falde ud til Vingegaards fordel, især hvis han formår at udnytte sine stærke bjergkvaliteter.
Bjergetaperne byder på fem afgørende bjergfinaler, herunder Hautacam, Mont Ventoux og Col de la Loze. Hautacam og Col de la Loze har tidligere vist sig at være et terræn, hvor Vingegaard kan skabe afstand til sine konkurrenter.
Disse bjerge, kombineret med de mange højdemeter og en stejl opkørsel til La Plagne på 18. etape, kan give ham en fordel, hvis han formår at bygge sin form op mod løbets sidste etaper.
En stor del af Tour-ruten er designet med en bagtung struktur med de mest udfordrende bjergetaper samlet i løbets sidste del.
Det kan vise sig at være ideelt for Vingegaard, der har en stærk evne til at restituere og blive stærkere i løbets sidste del.
Pogacar har på den anden side tidligere sat et tidligt angreb ind og vist stor styrke i løbets første del, men hvis Vingegaard kan forblive tæt på sloveneren under de første ni etaper i det flade Nordfrankrig, står han stærkt til at drage fordel af den bagtunge struktur.
De første syv dage ser dog også ud til at indeholde flere puncheur-finaler, som kan give Pogacar en fordel. Blandt andet på 2., 4. og 7. etape, som inkluderer afslutninger på korte, stejle bakker, der passer godt til slovenerens eksplosive stil.
Her bliver det vigtigt for Vingegaard at minimere tidsforskellen og undgå, at Pogacar løber med for mange bonussekunder.
Ruten i 2025 synes altså at favorisere Vingegaard, hvis han kan minimere tabene den første uge og på den flade enkeltstart.
Med en rute, der lægger op til en stor finale i bjergene, kan Vingegaard komme til at bevise, at han har, hvad der skal til for at udfordre Pogacar og kæmpe om den øverste plads på podiet i Paris.