Efter en historisk sæson retter Uno-X blikket mod de største løb og de største ryttere, og planerne er alt andet end beskedne.
Efter Uno-X’ historiske oprykning til WorldTouren er der kommet fart på drømmene hos sportsdirektør
Thor Hushovd.
Den tidligere verdensmester har været en nøglefigur i holdets opstigning og står nu foran sin største udfordring, nemlig at bygge et hold, som kan matche de største i cykelsporten.
Oprykningen blev sikret d. 19. oktober, da Sakarias Koller Løland vandt Veneto Classic og dermed skaffede Uno-X nok point til automatisk deltagelse i alle store løb fra næste sæson.
Det betyder, at det norske mandskab får adgang til Tour de France uden at være afhængige af wildcards.
Hushovd kaldte det en følelsesladet dag, men han har knap nået at fejre det, før planerne for 2026-sæsonen er i gang.
Nu drømmer han om noget endnu større i form af et skandinavisk storhold med både danske og norske profiler.
En dyr drøm med danske navne
Blandt navnene på Hushovds ønskeliste er to danskere, som de fleste cykelfans næppe havde forestillet sig i Uno-X-trøjen. Nemlig
Jonas Vingegaard og
Mads Pedersen.
Det lyder urealistisk, men ifølge Hushovd kan drømme ændre retning, når mulighederne vokser.
I et interview med norske Dagbladet erkender Hushovd, at økonomien stadig sætter grænser.
Vingegaard tjener angiveligt mellem 50 og 60 millioner kroner om året hos Visma | Lease a Bike, mens Pedersen ligger omkring 30 millioner hos Lidl-Trek.
Uno-X har et samlet rytterbudget, der ikke nærmer sig de beløb. Hushovd afviser dog med et grin, at Vingegaard alene ville overstige hele budgettet.
– Vi har over 50 ryttere, og så meget tjener han trods alt ikke, siger han med et smil.
Han tilføjer, at det perfekte scenarie ville være at udvikle en egen rytter, der kan vinde store løb.
Han erkender dog, at man nogle gange må købe sig til bedre chancer, og det koster.
Mads Pedersen øverst på ønskelisten
Selv om Vingegaard er dobbelt Tour de France-vinder, er det faktisk Mads Pedersen, Hushovd drømmer mest om:
– Jeg kan sige, at Mads Pedersen er min drømmerytter. Jeg elsker måden, han kører på. Han minder mig lidt om mig selv, måske er det derfor, jeg er farvet.
At få fingrene i danskeren bliver dog alt andet end let.
Pedersen har kørt hele sin karriere for Lidl-Trek og skrev tidligere i år under på en kontrakt, der er gyldig, indtil han selv vælger at stoppe.
Uno-X har allerede et stærkt dansk islæt. Holdet har i 2025 talt hele otte danske ryttere, blandt andre Magnus Cort og Andreas Kron, og i 2026 kommer Anton Charmig til.
Thor Hushovd er klar over, at det kræver timing, tålmodighed og penge at nå sin vision.
Men for ham handler drømmen ikke kun om at købe stjerner, men om at skabe et hold, hvor de skandinaviske ryttere sammen kan udfordre verdenseliten.