richard plugge jumbo visma

Jonas Vingegaard-boss langer ud: - Leger de bare politik?

Cyklingfeb. 10 , 8:44

Richard Plugge langer endnu engang ud efter UCI, og deres håndtering af rytternes sikkerhed.

Richard Plugge er chefen for Jonas Vingegaards Visma | Lease a Bike-hold. Han har tidligere kritiseret den internationale cykelunion UCI for deres håndtering af rytternes sikkerhed. Og nu er den altså gal igen. Det skriver Feltet.

Denne gang er hans kritik rettet mod SafeR-projektet, der blev lanceret i 2023 med ambitionen om at forbedre sikkerheden i cykelløb.

Ifølge Plugge er projektet dog strandet i bureaukrati og politiske spil frem for at skabe konkrete forandringer.

Rytternes sikkerhed er stadig ikke i fokus

I et interview med IDLProcycling kritiserer Plugge, at de ellers lovende planer, der blev præsenteret i forbindelse med Tour de France-starten i Bilbao, ikke er blevet ført ud i livet.

"Der var en god plan. Den var klar til at blive indført og blev præsenteret i Bilbao. Men det endte med at blive til politik, hvor alle bare peger fingre ad hinanden. Sikkerhed skal være uden kompromiser," siger han og efterlyser handling fra både UCI og løbsarrangørerne.

Hans udtalelser kommer i kølvandet på en række episoder, hvor ryttersikkerheden har været alvorligt kompromitteret.

Senest under Etoile de Bessèges, hvor en bil kørte direkte ind på ruten og forårsagede et styrt. Flere hold trak sig efterfølgende fra løbet i protest mod de uacceptable sikkerhedsforhold.

"Bare fjern fortovene"

En anden debat, der har kørt i cykelverdenen, handler om at begrænse rytternes gearing for at sænke deres tophastigheder.

Forslaget blev blandt andet fremsat af Plugges egen rytter, Wout van Aert, men det mener Visma-chefen er en afledning fra de egentlige problemer.

"Nu er fokusset skiftet til rytternes hastighed. Men helt ærligt, bare fjern fortovene fra Touren. Som det Primož Roglič og Alexey Lutsenko styrtede over. Det kostede Red Bull en top-4-placering og millioner i skader," siger han.

Han henviser til 12. etape af Tour de France 2024, hvor Lutsenko ramte et fortov og styrtede, hvilket også sendte Roglič i asfalten.

Sloveneren pådrog sig et brud og måtte udgå af løbet, hvilket i sidste ende kostede Red Bull-holdet en potentiel topplacering.

Behov for handling - ikke tomme løfter

Plugges frustration over manglende handling fra UCI er langt fra ny.

Han har gentagne gange krævet mere seriøse sikkerhedsforanstaltninger, men han ser stadig en sport, hvor rytterne ofte efterlades i farezonen.

Spørgsmålet er nu, om UCI vil tage de nødvendige skridt, eller om rytterne fortsat skal risikere deres liv i kaotiske og potentielt farlige løb.

Én ting er sikkert: Plugge er ikke færdig med at råbe op.

Mest læste