Et af de mest ambitiøse tiltag i moderne cykelsport,
One Cycling, har taget endnu et skridt i retning af realisering.
Ifølge en ny rapport fra det specialiserede cykelmedie Escape Collective er der nu blevet oprettet et kommercielt selskab til at understøtte projektet – en tydelig indikation af, at planerne bag kulisserne bevæger sig fra idé til konkret struktur.
One Cycling er ikke bare endnu en turneringsidé.
Det er et forsøg på at redefinere hele den professionelle cykelsport, med målet om at skabe et mere bæredygtigt og underholdende produkt.
Blandt nøglepersonerne bag projektet finder man prominente navne som Team Visma | Lease a Bikes holdleder Richard Plugge, samt storholdene Ineos,
Lidl-Trek,
EF Education-EasyPost, Red Bull Bora-hansgrohe og
Soudal Quick-Step.
Derudover har løbsorganisationen Flanders Classics og UCI-præsident David Lappartient også været nævnt i centrale roller.
Privatliga som NFL og Formel 1
Kernen i projektets filosofi er at sikre flere direkte opgør mellem sportens største navne og at mindske cykelholdenes skrøbelige afhængighed af kortsigtede sponsoraftaler.
Det skal gøres ved at samle økonomiske og kommercielle ressourcer centralt, og derved skabe en mere professionelt drevet liga – ikke helt ulig det, man har set i f.eks. Formel 1 og NFL.
En af de mest opsigtsvækkende detaljer er, at Saudi-Arabiens offentlige investeringsfond (PIF) har vist interesse for projektet.
Der er endnu ikke overført kapital fra PIF, men blot deres involvering – eller tilnærmelse – vil uden tvivl vække debat og skabe ekstra bevågenhed, ikke mindst set i lyset af deres omdiskuterede investeringer i fodbold og golf.
Ifølge dokumenterne, som Escape Collective har fået indsigt i, er planen, at One Cycling skal begynde sin første sæson allerede i 2026.
Usikkerhed omkring offentliggørelsen
Mange havde ellers forventet en offentliggørelse før årets Tour de France, da det professionelle cykelråd (PCC) skal underskrive næste fase af WorldTour-programmet.
Men kilder tæt på projektet fortæller, at lanceringen ikke nødvendigvis behøver falde sammen med Touren – den kan ske når som helst, afhængigt af timing og strategisk forberedelse.
Men trods de strukturelle fremskridt og strategiske visioner er det stadig uvist, om projektet reelt bliver realiseret. Interne uenigheder, kommercielle interesser og et konservativt cykelmiljø kan vise sig at være store forhindringer.
UCI's officielle rolle og samarbejdsvilje bliver også afgørende, hvis projektet skal integreres i det eksisterende system – og ikke ende som et parallelt og rivaliserende setup.