gettyimages 2170238648

Øget hastighed i cykelsporten: Nu kommer Stefan Küng med opråb

Cyklingdec. 19 , 15:09

En af cykelsportens mest erfarne ryttere deler sine tanker om sikkerheden i feltet. Nye idéer kan potentielt ændre måden, sportens sikkerhed håndteres på fremover.

Sikkerhed i cykelsporten bliver stadig vigtigere, og flere ryttere deltager aktivt i debatten om, hvordan sporten kan gøres mindre farlig.

En af dem er Stefan Küng fra Groupama-FDJ, som selv har været igennem flere alvorlige styrt.

Küng mener, at udviklingen i sporten – med højere hastigheder og komplekse ruter – har gjort sikkerheden til en presserende udfordring.

"Vi kører hurtigere end nogensinde, og vi presser ofte grænserne under løbene. Men modsat Formel 1 har vi ikke baner, der er designet til at reducere risikoen," siger Küng og understreger, at forbedringer som bedre afspærringer og sikrere ruter er nødvendige.

Han fremhæver de såkaldte Boplan-hegn, som allerede anvendes i nogle løb, som en betydelig forbedring sammenlignet med traditionelle metalhegn.

Airbags: En mulig løsning

Et nyt forslag, der vækker opsigt, er introduktionen af airbags til cykelryttere, udviklet af forskere ved Gent Universitet.

Stefan Küng ser potentialet i teknologien, men han advarer samtidig om mulige problemer.

Ifølge Sporza.be påpeger han, at erfaringer fra skisport viser, at airbags kan føre til skader ved aktivering som eksempelvis nakkeskader.

"En airbag kan være en løsning, hvis den fungerer korrekt og bliver obligatorisk i sporten," siger Küng, som dog også nævner omkostningen.

Prisen på cirka 3.700 kroner per rytter er høj, men Küng understreger: "Hvad er dét sammenlignet med at undgå alvorlige skader eller dødsfald?"

Farlige ruter kræver handling

Küng retter også kritik mod specifikke farlige ruter, især i de flamske klassikere.

Efter mange års frygt for styrt ved Kanarieberg blev sektionen fjernet fra løbet Dwars door Vlaanderen.

Men Küng påpeger, at lignende udfordringer stadig eksisterer på nedkørslen mod Oude Kwaremont, hvor rytterne ofte når hastigheder på 80-90 km/t.

"Et lille sammenstød mellem to ryttere kan få 30 ryttere til at styrte. Det er ikke et spørgsmål om, hvis det sker, men hvornår," siger Küng.

Han foreslår, at uafhængige eksperter skal vurdere ruter for at øge sikkerheden.

Sikkerhed i cykelsporten forbliver et komplekst emne, men Küngs forslag understreger behovet for handling, inden flere alvorlige ulykker indtræffer.

Mest læste

Mest læste