Cykelsporten står over for et potentielt opgør med sin egen struktur.
One Cycling, et nyt initiativ ledet af store WorldTour-hold, vil revolutionere kalenderen og økonomien i professionel cykling.
Men forslaget møder modstand fra Tour de France-arrangøren ASO, som ikke ser nogen grund til at dele ud af magten.
Spørgsmålet er, om One Cycling overhovedet har en chance for at ændre verdens største cykelløb – eller om projektet ender som endnu et mislykket forsøg på reform.
One Cycling ønsker at skabe en mere sammenhængende sæson, hvor de bedste ryttere mødes oftere.
I dag sker det kun få gange om året, typisk ved Grand Tours eller enkelte klassikere.
Projektet er en idé af Richard Plugge, chefen for Visma-Lease a Bike, og bakkes op af flere store hold, herunder Ineos Grenadiers, Soudal Quick-Step og Bahrain-Victorious.
Ifølge Escape Collective er One Cycling tæt på at sikre en investering på 300 millioner euro fra den saudiarabiske investeringsfond SURJ Sports Investment.
Det betyder, at der for første gang kan være økonomiske muskler bag et reformprojekt i cykelsporten.
Målet er at lancere det nye format i 2026.
One Cycling forsikrer, at Grand Tours og klassikere ikke vil blive ændret.
I stedet vil projektet fokusere på at sikre mere attraktive løb gennem sæsonen.
Ideen er inspireret af cyclocross, hvor de store profiler dyster langt oftere, hvilket trækker flere tilskuere både på tv og langs ruterne.
Den største udfordring for One Cycling er ASO, organisationen bag Tour de France og La Vuelta.
De har i årtier haft total kontrol over deres egne løb og har ingen interesse i at afgive magt.
En kilde tæt på One Cycling siger til CyclingNews, at projektet ikke ønsker at tage noget fra ASO, men blot vil samarbejde.
"ASO har monopol på sporten og vil forsvare deres interesser, men One Cycling vil ikke tage noget fra dem. Vi vil arbejde sammen med dem."
Alligevel har Tour-chef Christian Prudhomme gjort det klart, at han ikke tror på projektet. Til Cyclismactu siger han:
"Hver gang cykelsporten har forsøgt at forandre sig alene med penge, er det mislykkedes."
Hvis One Cycling lykkes, vil det kunne betyde flere store opgør mellem ryttere som Jonas Vingegaard og Tadej Pogačar i løbet af sæsonen.
Det vil skabe mere drama og gøre sporten lettere at sælge til tv-stationer.
Men en af konsekvenserne kan blive, at flere løb forsvinder fra gratis kanaler.
I Storbritannien mister ITV4 eksempelvis rettighederne til Tour de France fra 2026, og fans vil i stedet skulle betale for Discovery+.
Tour de France vil ikke ændre sig lige foreløbig.
Men hvis One Cycling vinder opbakning fra flere hold og sponsorer, kan de få større indflydelse på, hvordan vi følger cykelsporten i fremtiden.
Spørgsmålet er, om ASO vil acceptere forandring – eller fortsætte med at stå i vejen for den.