Et stort skifte, en høj løn og nye ambitioner, men ændrer det noget i spidsen af feltet?
Remco Evenepoels overgang fra Soudal-QuickStep til Red Bull–BORA–hansgrohe er ikke bare en almindelig transfer i cykelverdenen.
Den belgiske stjerne har været synonym med Quick-Step siden sin professionelle debut i 2019, og skiftet til det tyske storhold markerer et skifte i både stil og ambitioner.
For Evenepoel er det nye hold en mulighed for at tage næste skridt i jagten på en Tour de France-sejr.
Den ambition kræver nemlig mere end blot talent. Den kræver infrastruktur, erfaring og penge.
Netop økonomien har spillet en hovedrolle i det bemærkelsesværdige skifte.
Ifølge CyclingNews har Red Bull-holdet betalt cirka 15 millioner kroner for at købe belgieren fri af sin kontrakt, som ellers løb til og med 2026.
Og hans nye årsløn forventes at ligge på omkring 37 millioner kroner.
Og nu er spekulationerne begyndt, hvorvidt han dermed rykker tættere på de største rivaler såsom
Tadej Pogacar og
Jonas Vingegaard.
Samme ambition, nyt udgangspunkt
Sidste år sluttede belgieren som nummer tre i Tour de France, og i år måtte han udgå med et brækket ribben.
I skyggen af de to dominerende profiler, Pogacar og Vingegaard, har han også haft svært ved at finde sit rette leje i klassementet.
Det er netop her, skiftet kan ændre noget.
Holdet råder allerede over stor kapacitet, når det gælder budget og støtteapparat.
Han kommer desuden til at køre på det samme udstyr som før, hvilket fjerner én af de mange potentielle tilpasningsudfordringer.
Derudover bringer han flere af sine nærmeste folk med sig, blandt andet den tidligere belgiske landstræner Sven Thourenhout.
Ydermere vil Red Bull-holdet satse på ham som kaptajn og styrke truppen omkring ham.
Ifølge TV2 har det været en afgørende faktor for Evenepoel, at han nu får et hold bygget op omkring sine behov, hvad Quick-Step aldrig helt havde ressourcerne til.
Vingegaard behøver ikke kigge sig over skulderen
Spørgsmålet er, om dette nye setup ændrer den sportslige dynamik i toppen.
Brian Holm er ikke i tvivl:
- Han bliver ikke en større kandidat til at vinde Tour de France, end han allerede var.
Holm peger på, at Vingegaard og Pogacar fortsat er i en klasse for sig.
Han anerkender, at Evenepoels skifte giver mening på både det økonomiske og det organisatoriske plan, men ser det ikke som en decideret trussel mod de to verdensstjerners dominans i Touren.
- Som det ser ud nu, er Pogacar og Vingegaard svære at arbejde med, siger Holm til TV2.