Belgiske Lotto og Intermarché håber på grønt lys til 2026, men økonomiske problemer trækker skygger.
To af Belgiens største cykelhold, Lotto og
Intermarché-Wanty, har formelt bedt UCI om tilladelse til at slå sig sammen fra 2026.
Ifølge belgiske medier blev ansøgningen sendt kort før fristen udløb den 15. oktober, og forbundet ventes at give sin afgørelse om få dage.
Den planlagte fusion har været på tale siden Tour de France, hvor ledere fra begge hold kaldte aftalen en formalitet, men de seneste måneder har vist, at processen har været alt andet end ligetil.
Ansøgningen skulle blandt andet indeholde en bankgaranti og dokumentation for sponsorstøtte i 2026.
Dette skal sikre, at det nye hold kan stille i WorldTour-regi uden økonomiske huller.
Men samtidig har det vist sig, at der i kulissen er udfordringer, som truer med at komplicere sammenlægningen.
Økonomisk pres og fyringer
Ifølge Cycling News har Intermarché haft et underskud på knap en million euro, og det belgiske medie Het Laatste Nieuws skriver, at gælden er vokset til omkring 2,5 millioner euro, hvilket svarer til små 19 millioner danske kroner.
Det har skabt tvivl om holdets fremtidige ambitioner og betydet, at der er blevet solgt ud af materiellet, blandt andet holdets bus.
Hos Lotto er situationen heller ikke uden omkostninger.
Ni ansatte blev fyret i sidste uge, selv om direktør Jannie Haek tidligere havde lovet, at alle kunne få lov til at blive.
Samtidig har det været nødvendigt at justere budgettet for at kunne indgå i en fusion, hvilket både kræver stabile økonomiske garantier og et hold med en realistisk struktur for 2026-sæsonen.
Kernen på plads
Trods usikkerheden ventes fusionsplanen at blive godkendt, og det nye mandskab vil efter planen blive ledet af Jean-François Bourlart, Aike Visbeek og Kurt Van de Wouwer.
Lotto-holdets nuværende direktør, Stéphane Heulot, kommer ikke til at fortsætte i den nye organisation.
Når de to trupper lægges sammen, vil holdet råde over mere end 30 ryttere.
Det er kun tilladt i WorldTour-regi at have 30 ryttere, og derfor skal der enten ske afskedigelser eller frikøb af kontrakter.
Lotto har allerede 18 ryttere på kontrakt for 2026, mens Intermarché har 20. Det betyder, at mindst otte professionelle ryttere vil ende med at stå uden en plads i den nye struktur.
En af de mest omtalte er den eritreanske stjerne Biniam Girmay.
Han har været rygtet væk til XDS-Astana, men både belgiske medier og holdets egne kilder forventer, at han bliver.
Skulle han alligevel skifte, kan det få konsekvenser for sponsorernes støtte.