Tom Pidcock langer ud efter forslag om at begrænse gearudveksling for at gøre cykelløb mere sikkert og mener, at fokus bør være på de reelle sikkerhedsproblemer i sporten.
Med Arctic Race of Norway forude og Vuelta a España lige om hjørnet er britiske Tom Pidcock både fokuseret på egne resultater og på at deltage i debatten om sikkerheden i moderne cykelløb.
I et interview med den spanske avis Marca afviste han forslaget om at indføre begrænsninger på gearudveksling som et middel til at sænke hastighederne.
Ifølge Pidcock vil en sådan ændring have den modsatte effekt.
- Hvis vi alle kører med samme maksimale hastighed, vil feltet være mere tæt samlet – og på nedkørsler betyder det, at vi fylder mere af vejen, sagde han.
Den 25-årige rytter, der kombinerer erfaring fra landevej, mountainbike og cykelcross, tilføjede, at debatten om udstyr som styrbredder og gearforhold kan virke som en afledningsmanøvre fra de virkelige udfordringer.
- Vi bør tale om de ting, der virkelig betyder noget, som rutedesign, vejforhold og placering af vejmøbler, sagde han.
‘Kulhydratbegrænsning’
Pidcock kom også med et sarkastisk indspark til debatten.
- Hvis vi fortsætter sådan, burde vi måske have en kulhydratgrænse og blive tvunget i ketose. Det er den eneste måde at sænke løbene på. Vi er cykelryttere… folk burde fokusere på vigtigere ting, sagde han med et glimt i øjet.
Fokus på de kommende løb
Selvom sikkerhedsdebatten fylder, er Pidcock også optaget af de sportslige mål.
Han forventer, at tredje etape af Arctic Race bliver afgørende og fremhævede, at løbet bliver svært at kontrollere.
Hans hold, Q36.5 Pro Cycling Team, er i gang med sin anden sæson, og Pidcock roser udviklingen både på og uden for cyklen.
- Holdet udvikler sig virkelig - både i forhold til støtte og på niveauet for rytterne, siger stjernen.
Målet er at bruge løbet i Norge som forberedelse til Vuelta a España, hvor han håber at ramme topformen.
Hvis det lykkes, kan han blive en faktor i kampen om klassementet samtidig med, at han fortsætter med at være en markant stemme i sikkerhedsdebatten.