Alpine har trods svære sportslige resultater i 2025 afvist et rekordstort bud, der kunne have ændret holdets fremtid i Formel 1 markant.
Trods en skuffende 2025-sæson har Alpine valgt at sige nej til det største overtagelsesbud i Formel 1-historien.
Ifølge Planet F1 har teamet afvist et tilbud på 1,2 milliarder dollar, svarende til cirka 8,3 milliarder kroner, uden ifølge mediet at give det reel overvejelse.
Alpine har i de første 14 grandprixer blot hentet 20 point og ligger sidst i konstruktørmesterskabet, 15 point efter Haas.
Det gør dem til det højst scorende bundhold i sportens historie på dette tidspunkt i en sæson, men det er næppe nogen trøst for Flavio Briatore, der sidste år trådte ind i organisationen med ambitioner om forbedringer.
Satser på 2026 og Mercedes-motorer
Holdets strategi er i høj grad rettet mod 2026, hvor et nyt motorreglement træder i kraft, og hvor Alpine vil være udstyret med motorer fra Mercedes.
Beslutningen om at skifte fra en fabriksmotor til kundemotor har allerede vakt opsigt i F1-kredse, hvor flere ser det som et potentielt tab af selvstændighed.
Renault ejer 76 procent af teamet, og har tidligere solgt en minoritetsandel til en gruppe bestående af kendte investorer.
De resterende 24 procent ejes af en kendiskonsortium, som blandt andet tæller skuespillere Ryan Reynolds og Michael B. Jordan og sportsstjernerne Anthony Joshua og Patrick Mahomes.
Alligevel blev det nye rekordbud på over 8 milliarder kroner afslået uden videre.
Esteban Ocons sejr ved Ungarns Grand Prix i 2021 er den eneste sejr under Alpine navnet. Derudover har teamet seks podieplaceringer.
Det betragtes af mange som utilstrækkeligt for et fabriksteam i sporten.
Vil bevare kontrollen over kørere
Udover at stå over for tekniske forandringer i 2026, er der også spørgsmål om teamets identitet og uafhængighed.
Alpine ønsker ikke at fungere som udviklingsplatform for andre teams’ kørere, trods deres kommende samarbejde med Mercedes.
Det betyder blandt andet, at man ikke ønsker at tage imod unge Mercedes-talenter som Kimi Antonelli, der har haft lidt vanskeligheder i sin første sæson i Formel 1.
Pierre Gasly har forlænget sin kontrakt med flere år, mens den unge argentiner
Franco Colapinto er på en korttidsaftale og kæmper for sin plads på holdet.
Med afvisningen af det historiske bud sender Alpine et klart signal om, at man på trods af sportslige og økonomiske udfordringer ønsker at forblive en selvstændig aktør i Formel 1.