riot games league of legends

Riot Games byder betting velkommen i eSport

E-sportdec. 18 , 12:54

Riot Games har annonceret en markant ændring i deres politik vedrørende betting-sponsorater for deres esports-partnere.

Fra og med 2025 vil hold, der er partner med Riot, få lov til at indgå aftaler med bettingvirksomheder, en beslutning, der markerer en ændring fra virksomhedens tidligere strenge forbud mod gambling-sponsorater.

Denne ændring blev bekræftet af Whalen Rozelle, COO for Esports hos Riot Games, og er blevet kommunikeret til hold i både Amerika og EMEA-regionerne.

Rozelle understregede dog, at betting-branding ikke vil være synlig på Riots officielle broadcasts, en del af en strategi for at balancere nye indtægtsmuligheder med deres høje standarder for indhold og ansvarlig promovering.

Riot Games forklarede, at beslutningen blev truffet efter "omhyggelig planlægning og studier". Målet er at støtte esports-organisationer med nye indtægtskilder uden at gå på kompromis med Riots værdier.

For at sikre dette vil alle bettingsider, der ønsker at samarbejde med Riot-partnere, skulle overholde både lokale regler og Riots interne standarder for ansvarlig markedsføring.

Derudover vil der være betydelige restriktioner for, hvordan betting-sponsorater kan promoveres. Betting-branding vil ikke være synlig på spilleruniformer, i officielle Riot-broadcasts eller på Riots sociale mediekanaler.

Eksempelvis kan et League of Legends-hold indgå en aftale med et bettingfirma, men sponsoratet vil ikke kunne vises på spillerdragter eller på nogen vis under kampene.

Delte reaktioner

Reaktionerne på denne ændring har været blandede. Adam Adamou, CEO for OverActive Media, der ejer Movistar KOI, har udtalt, at hans organisation ikke har planer om at udforske betting-partnerskaber.

Andre esports-interessenter ser dog betting som en naturlig udvikling i takt med, at industrien vokser, og bettingfirmaer søger større eksponering i esportens hurtigt voksende økosystem.

I april beskrev Britt Doll, Global Marketing Director hos Rivalry, hvordan virksomheden har arbejdet på at forbinde esports og betting ansvarligt. Denne strategi ser nu ud til at få et større spillefelt med Riots nye politik.

Denne ændring af Riots politik afspejler en voksende tendens i esportens verden, hvor økonomisk pres og øgede udgifter får flere organisationer til at udforske nye sponsorater, inklusive betting.

Mest læste

Mest læste