En overraskende udvikling i en traditionsklub med over 100 års historie har skabt stor interesse på den anden side af Atlanten.
I den næstbedste række i norsk fodbold finder man en klub, der har formået at skabe international opmærksomhed på en måde, man sjældent ser uden for Europas top fem ligaer.
IK Start fra Kristiansand har i løbet af det seneste halve år solgt merchandise for cirka 300.000 kroner i USA, hvilket er mere end hele sidste års salg i hjemlandet.
Spillertrøjer, caps og de ikoniske gul-sorte halstørklæder fra Sør Arena ryger i stigende grad over Atlanten, hvor klubben har etableret en støt voksende fanskare.
Ifølge NRK har denne udvikling taget fart siden sommeren 2024, da investorerne David Grim og Roger Loughney overtog de kommercielle rettigheder til klubben.
Med dem fulgte ikke blot en investering på op mod 40 millioner kroner, men også en ambition om at gøre IK Start til et genkendeligt navn langt uden for Norges grænser.
Amerikanske fans følger med og køber ind
I Pittsburgh, Pennsylvania, er klubben gået fra at være et eksotisk indslag til et socialt samlingspunkt.
Her har fans organiseret såkaldte “watch parties” med op mod 50 deltagere, hvor kampene streames live fra Sør Arena.
Klubbens hjemmekampe bliver nemlig vist i USA nu, og for de mest dedikerede VIP-supportere inkluderer medlemskabet månedlige samtaler med spillere og trænere.
Daglig leder Sveinung Hedding-Valvik fremhæver, at dette engagement også slår igennem digitalt.
Klubben oplever en markant vækst i internationale følgere på deres sociale medier, samtidig med at antallet af betalende udenlandske medlemmer i supportergruppen er rundet de 70.
Han mener, at det viser, at ejerne formår at realisere ambitionen om at positionere Start som et brand med appel uden for Skandinavien. På længere sigt kan det styrke klubbens økonomiske fundament markant.
Satser bredt på og uden for banen
Historisk set har IK Start været en klub med store udsving.
Efter mesterskaber i 1978 og 1980 og europæisk deltagelse ad flere omgange har de seneste år været præget af nedrykninger og økonomiske udfordringer.
I dag spiller klubben som sagt i 1. divisjon, men målsætningen er at genetablere sig som et stabilt tophold.
Med Azar Karadas som cheftræner og en ung, internationalt sammensat trup håber man, at både sportslig og kommerciel fremgang kan gå hånd i hånd.
Salgsbod ved hjemmekampe og en styrket lokal tilstedeværelse har desuden betydet, at salget i Norge også er steget sammenlignet med sidste år.
Det er gode nyheder for en klub, der ifølge NRK har budgetteret med et underskud, men nu ser nye indtægtsstrømme åbne sig.
IK Start har fundet en uventet eksportvej gennem skarpe strategier, gul-sorte farver og et publikum 7000 kilometer væk, der bærer klubbens navn med stolthed.
Skulle der sidde nogle danske fodboldfans derude og have lyst til at blive Start-fans, kan vi informere om, at klubben har et dansk islæt i form af målmanden Jacob Pryts.