Den nye danske landsholdstrøje har vakt debat blandt både fodboldfans og politikere på tværs af landet.
Trøjen, som skal bæres i den kommende Nations League-kamp mod Spanien, har ikke den velkendte rød-hvide farvekombination, som de fleste forbinder med det danske flag.
I stedet præsenteres spillerne i en bordeaux- og gråfarvet trøje, designet af Hummel i samarbejde med modebrandet HALO og DBU. Den utraditionelle farvekombination har især fået Dansk Folkepartis stifter, Pia Kjærsgaard, op af stolen.
"Hvad er det for noget?"
Kjærsgaard lægger ikke skjul på sin utilfredshed med de nye farver. “Det er fuldstændig forkert. Hvor bliver de rødhvide farver af? Hvad er det for noget?” siger hun til B.T.
Hun beskriver trøjen som besynderlig og udtrykker frustration over, at Danmarks landshold afviger fra de nationale farver, som ellers har været et fast symbol på landets stolthed og fællesskab.
Hun går endda så langt som at foreslå, at spillerne nægter at bære den nye trøje: “Jeg synes næsten, de bør strejke. De bør simpelthen nægte at iføre sig den trøje.”
Den nye trøje er en del af et designsamarbejde mellem Hummel, DBU og HALO, og skal angiveligt symbolisere fællesskab, mod og samhørighed.
Den udskældte trøje, landsholdet bærer i næste landskamp
"Hylder det danske fællesskab"
Ifølge HALO’s direktør, Daniel Struzinki, udspringer designet af en idé om at skabe en trøje, der ikke blot repræsenterer Danmark på banen, men også styrker båndet mellem
landsholdet og fansene.
“Vi er utrolig stolte over samarbejdet, som hylder både det danske fællesskab og landsholdets kampånd. For os er fællesskabet kernen i både fodbold og den danske kultur,” siger Struzinki.
Udover selve spillertrøjen inkluderer kollektionen også T-shirts, hættetrøjer og jakker, der blev sat til salg online og i udvalgte butikker den 24. oktober.
Mange fodboldfans har dog stillet spørgsmål ved, hvorfor det danske landshold lige nu skal introducere et så anderledes design, når de nationale farver traditionelt har spillet en vigtig rolle i symbolikken omkring landsholdet.
DBU, Hummel og HALO har alle tidligere samarbejdet med danske designvirksomheder, men denne lancering – blot syv måneder efter den seneste – har fået både fans og Pia Kjærsgaard til at reagere skarpt.