max verstappen overrasket

Afsløret: Sådan kan Verstappen slippe ud af Red Bull-kontrakt

Formel 1mar. 31 , 12:19

Et signal fra ledelsen. Et par bemærkninger i medierne. Og en kontrakt med en ganske særlig detalje. Meget mere skal der ikke til for at sætte gang i spekulationerne.

Max Verstappen er bundet til Red Bull til og med 2028. I princippet. For selv verdens mest dominerende Formel 1-kører har en bagdør – og den kan blive aktiveret tidligere end mange tror.

Kontrakten, der angiveligt beløber sig til over 500 millioner kroner over seks år, blev underskrevet i foråret 2022 som et bevis på Red Bulls tro på, at de havde fundet deres Schumacher, deres Senna, deres Hamilton.

Med fire verdensmesterskaber på stribe har han vist sig berettiget til den opbakning, den lange kontrakt var bevis på.

Men Formel 1 er en sport, der udvikler sig lynhurtigt. Og hvis bilen ikke gør det samme, begynder spørgsmålene at presse sig på:

Hvorfor vinder Red Bull ikke længere?

Hvorfor ligner McLaren og Ferrari de nye sværvægtere?

Hvorfor virker Verstappen mere irritabel i medierne end nogensinde før?

Mørke skyer over Milton Keynes

Midt i det hele begyndte rygterne at svirre. Især da Verstappen offentligt udtrykte utilfredshed med RB21’ens tempo og Red Bulls beslutning om at nedgradere Liam Lawson efter blot to løb.

Det lød måske som frustration i kampens hede, men under overfladen lurede noget større.

Ifølge RacingNews365 er det nemlig ikke tilfældigt, at Red Bulls motorsportsrådgiver Helmut Marko for nylig udtalte, at “hver topkører har en exit-klausul, hvis præstationerne ikke er gode nok.”

Det var ikke blot en generel bemærkning, men en subtil indrømmelse af, at Verstappens kontrakt rummer konkrete præstationsbetingelser, som – hvis de ikke bliver opfyldt – giver ham mulighed for at forlade holdet før tid.

Og det er ikke bare tomme trusler. Både Mercedes og Aston Martin har allerede haft følere ude.

Fremtiden formes i skyggerne

Spørgsmålet er, om Red Bull kan genskabe den dominans, der gjorde Verstappen til superstjerne.

Hvis ikke, er sommerpausen 2025 nævnt som en potentiel skillevej. En form for deadline, hvor begge parter skal kigge hinanden i øjnene og beslutte, om samarbejdet stadig er den bedste vej frem.

Det er ikke første gang, en Formel 1-kører med en langvarig kontrakt i hånden har valgt at tage styringen selv.

Michael Schumacher gjorde det. Fernando Alonso har gjort det. Og Max Verstappen – med sit ubøjelige vinderinstinkt og sin voksende legende – virker som den næste i rækken.

Mest læste