gettyimages 2159219392

I Verstappens skygge: Red Bulls fald og frygten for en fremtid uden deres superstjerne

Formel 1mar. 29 , 11:44

En kontraktklausul, et skrøbeligt set-up og et hold under pres. Der er mere på spil, end resultaterne på banen afslører.

Der er noget ubegribeligt over den måde, Max Verstappen har domineret Formel 1 i de seneste fire sæsoner.

Fire verdensmesterskaber på stribe og en aura af uovervindelighed har gjort ham til Red Bulls ubestridte omdrejningspunkt.

Men bag succesen er der begyndt at vise sig sprækker i facaden. For hvad sker der, når man bygger et hold op om én mand – hvis han pludselig begynder at kigge mod udgangen?

Red Bull har haft vanskeligheder med at finde en reel partner til Verstappen.

Sergio Perez måtte sige farvel efter en periode præget af svingende præstationer.

Hans afløser, Liam Lawson, fik kun to løb til at bevise sit værd, inden han blev sendt retur til Racing Bulls efter skuffelser i Australien og Kina.

Det siger en del om, hvor svært det er at fungere i en bil, der i årevis er blevet skræddersyet til én mands kørestil.

F1-eksperten Bernie Collins har sat en tyk streg under problemet og vurderer, at Red Bull – uden Verstappen – ville være det tiende-langsomste hold på gridden.

Et vovet udsagn, ja, men det sætter tal på noget, som længe har rumlet i kulissen: Har Red Bull gjort sig alt for afhængige af én mand?

Et hold uden retning 

Det er ikke første gang, Red Bull har kæmpet med at finde Verstappens makker.

Pierre Gasly blev hentet op i 2019 og sendt retur samme år. Alex Albon fik lidt længere snor, men forsvandt alligevel efter 2020-sæsonen.

Begge er siden blomstret i andre omgivelser, hvilket kun styrker fornemmelsen af, at problemet ikke ligger hos kørerne – men i bilen og miljøet.

Bilen er kendt for sin aggressive balance, hvilket gør den ekstremt svær at håndtere for andre end Verstappen.

Collins påpeger, at man burde have testet samtlige unge kørere i en ældre Red Bull-model for at finde den, der matchede bedst – i stedet for at kaste Lawson direkte i ilden.

Midt i al denne usikkerhed er det ifølge RacingNews365 blevet bekræftet, at Verstappen stadig har en exit-klausul i sin kontrakt.

Den slags er almindeligt for topkørere, men alligevel bemærkelsesværdig, når man ser på Red Bulls nuværende tilstand.

For som Helmut Marko, teamets rådgiver, antyder, kan det meget vel blive et tema, når sommerpausen nærmer sig.

Hvad er der tilbage uden Max?

Spørgsmålet, ingen hos Red Bull rigtig tør stille højt, er måske det mest afgørende af dem alle: Hvad sker der, hvis Max Verstappen vælger at gå?

Ifølge Marko ville det også kunne få ham selv til at overveje sin fremtid i teamet. Det er ikke bare Verstappen, men hele Red Bulls nuværende identitet, der står på spil.

Konkurrenterne lurer. Mercedes og Aston Martin nævnes som mulige destinationer, og med nye tekniske reglementer på vej i 2026, er timingen ikke tilfældig.

Red Bull er stadig med i kampen i år – Verstappen ligger trods alt nummer to i kørermesterskabet, kun otte point efter Lando Norris – men der er tydeligvis langt fra den dominans, man så for blot et år siden.

Opgraderinger er nødvendige, indrømmer Marko, men selv de bedste opdateringer kan ikke rette op på en dybere strukturel svaghed: Afhængigheden af én mand.

Hvis Verstappen smutter, kan Red Bull meget vel ende som en skygge af sig selv.

Mest læste