Aston Martins sæsonafslutning tager en dramatisk drejning, da holdets mest erfarne kører ikke lægger skjul på sin skuffelse over teamets præstationer.
Fernando Alonso, en af Formel 1's mest erfarne kørere, lagde ikke skjul på sine frustrationer efter den første træningssession i Abu Dhabi.
I radioen under sessionen kritiserede han sin Aston Martin AMR24 og kaldte den både “den værste bil nogensinde” og klagede over “den værste trafikforberedelse nogensinde”.
Bemærkningen kom efter en skuffende FP1-session, hvor Alonso sluttede som nummer 11, hele to pladser bag reservekøreren Felipe Drugovich, der erstattede Lance Stroll.
Abu Dhabi markerer afslutningen på en sæson, der har været alt andet end let for Aston Martin.
Holdet, der begyndte året med ambitioner om at udfordre toppen, er i stedet gledet ned i midterfeltet.
Alonso har kun scoret point én gang i de sidste fem løb, hvilket har sat både ham og teamet under pres.
Alonsos kritik i Abu Dhabi vækker minder om hans berygtede “GP2-motor”-kommentar fra McLaren-Honda-dagene.
Under FP1 udtrykte han sin utilfredshed over bilens håndtering og teamets strategi, hvilket har genantændt debatten om hans temperament bag rattet.
Ifølge PlanetF1 understregede Alonso, at han sjældent har haft fornøjelsen af at køre en topkonkurrencedygtig bil. “Jeg har haft den bedste bil én gang i min karriere, og det var i WEC med Toyota – ikke i Formel 1.”
Hans ord reflekterer en karriere, der har været præget af kompromiser på trods af hans status som en af sportens mest talentfulde kørere.
Med to verdensmesterskaber i rygsækken fra Renault-tiden i 2005 og 2006 er Alonso stadig kendt for sin evne til at presse marginalerne ud af selv middelmådigt udstyr.
Aston Martins sæsonstart tydede på potentiale, men problemer med bilens udvikling har betydet, at holdet er sakket langt bagud i forhold til konkurrenter som Ferrari og McLaren.
Den økonomiske investering og de store ambitioner har ikke kunne omsættes til resultater, hvilket Alonso indirekte bekræftede med sin skarpe kritik af AMR24.
På trods af en frustrerende afslutning på sæsonen insisterer han dog på, at motivationen stadig er intakt:
“Det er ikke svært at bevare motivationen, fordi du altid har chancen for at forbedre dig ved hvert løb.”
Spørgsmålet er dog, om Aston Martin kan levere en bil næste år, der er i stand til at leve op til både Alonsos og holdets egne ambitioner.