Når resultaterne udebliver, begynder spørgsmålene at samle sig. Én mand mener at kende svaret, og det er ikke opmuntrende.
At
Ferrari hentede
Lewis Hamilton til holdet fra 2025-sæsonen var blandt de største samtaleemner i Formel 1 inden denne sæson.
Det var en ny start for den syvdobbelte verdensmester og et forsøg fra Scuderiaen på at genvinde glansen.
Men med 14 løbsweekender bag sig, nul Grand Prix-sejre og blot en enkelt sprinttriumf i Kina, har Hamiltons første sæson i rød på ingen måde levet op til forventningerne.
Med sommerpausen i gang står Ferrari uden reel mulighed for at indhente McLaren, der fører konstruktørmesterskabet med 559 point mod Ferraris 260.
Hamilton ligger nummer seks i kørermesterskabet med 109 point. 42 færre end holdkammeraten Charles Leclerc.
Den frustration, som Hamilton luftede offentligt efter det skuffende løb i Ungarn, hvor han kaldte sig selv "absolut ubrugelig" og foreslog, at Ferrari burde overveje en ny kører, har sat gang i spekulationerne om hans fremtid.
Kritik, konspirationer og kommercielle motiver
Ifølge F1 Oversteer blev Hamiltons nedtrykte udtalelser efter løbet mødt med rystede reaktioner i både italienske og tyske medier.
En teori fremsat af tyske Sport1 gik så vidt som til at hævde, at Ferrari har ignoreret Hamiltons input efter at have modtaget interne notater fra ham med forslag til forbedringer.
Teorien blev dog affejet af den tidligere F1-kører Marc Surer, som mente, at Ferrari intet havde at vinde ved at modarbejde en af sportens mest succesfulde profiler.
Langt hårdere i sine udtalelser er 82-årige
Arturo Merzario, der selv kørte for Ferrari i begyndelsen af 1970’erne.
Han siger til La Gazzetta dello Sport, at Hamilton aldrig har fået reel opbakning i organisationen:
- Først og fremmest var Hamiltons ankomst til Maranello efter min mening et kommercielt træk. 90 procent af Ferraris folk var imod det, sådan som jeg forstår det. Og når en kører ikke føler sig værdsat eller som en integreret del af holdets målsætning, mister han motivationen.
Forventninger, alder og fremtidsudsigter
Det er ikke kun internt hos Ferrari, at tvivlen ulmer.
Flere tidligere F1-profiler som bl.a. Vitantonio Liuzzi har fremhævet, hvordan Hamiltons alder kan være begyndt at spille ind.
Som 40-årig er han den næstældste i feltet efter Fernando Alonso, der lige er fyldt 44.
Det betyder ifølge Liuzzi, at både de mentale og fysiske reaktioner kan blive langsommere, selv om Hamilton selvfølgelig besidder stor erfaring.
Alligevel er der også nogle stemmer i sporten, der står fast på, at briten ikke er færdig.
Toto Wolff har forsvaret sin tidligere kører og kaldt ham følelsesmæssigt ærlig, men ikke demotiveret.
Og Emanuele Pirro mener, at sulten stadig er der:
- Lewis er mere følsom, end folk tror. Og det så vi tydeligt i Ungarn.
Ferrari håber nu på et bedre efterår og måske en ny begyndelse i 2026, hvor reglementet ændres.