gettyimages 2205292781

Alpine svarer igen efter sponsorbrøler: "Jack Doohan er vores mand"

Formel 1maj 03 , 15:52
Han er stadig i bilen, men kommentarerne udefra har sat gang i diskussionen. Nu forsøger Alpine at genvinde kontrollen.
Formel 1-verdenen blev kastet ud i spekulationer og forvirring, da en kommentar fanget under en reklamepause i et argentinsk tv-interview antydede, at Jack Doohan står til at miste sit sæde hos Alpine – måske allerede ved næste Grand Prix på Imola-banen.
Det var Horacio Marin, direktør for det argentinske energiselskab YPF og sponsor for Franco Colapinto, der blev hørt sige, at den argentinske kører ville køre i Imola.
Udsagnet kom ikke under selve interviewet, men blev fanget af en åben mikrofon, da kameraerne havde skiftet til reklamer.
Et øjebliks uopmærksomhed, der nu har sat gang i spekulationer om et førerskifte hos Alpine.
Colapinto, som debuterede for Williams i slutningen af 2024 og hentede fem point i løbet af ni løb, har længe været nævnt som en potentiel kandidat til en plads i Formel 1.

“Vi evaluerer altid”

Reaktionen fra Alpine lod ikke vente på sig. Under FIA’s pressekonference i Miami blev teamchef Oliver Oakes naturligt nok spurgt ind til udtalelsen og fremtidsudsigterne for Doohan. Oakes forholdt sig diplomatisk, men tydeligt.
Han afviste ikke, at Colapinto kunne få en rolle i Imola-weekenden, men understregede, at Doohan stadig er teamets officielle kører.
PlanetF1 skriver, at Oakes anerkendte virakken omkring sponsorudtalelsen, men kaldte det “bare snak” og gjorde det klart, at det er præstationerne på banen, der tæller:
- Som det er i dag, er Jack vores kører – sammen med Pierre. Vi evaluerer altid, men lige nu er dét situationen.

Millioner på spil

Rygter opstår dog ikke i et vakuum. Jack Doohan har endnu ikke scoret point i sin debutsæson, mens holdkammeraten Pierre Gasly står for holdets hidtil eneste resultat – et beskedent, men vigtigt point fra Bahrain.
Kombinationen af manglende resultater og ydre pres fra stærke navne som Colapinto gør Doohans position skrøbelig.
Samtidig er der stor økonomisk værdi forbundet med et F1-sæde. For en argentinsk kører som Colapinto, med massiv opbakning fra hjemlandet og sponsorer som YPF, vurderes eksponeringen at være i omegnen af 20-30 millioner kroner værd årligt.
Det er derfor ikke overraskende, at støtten fra hjemlandet bliver stadig mere højlydt.
Men indtil videre holder Alpine fast i, at Jack Doohan er deres mand – i hvert fald lige nu.
Mest læste

Mest læste