Formel 1 er en verden uden meget tålmodighed.
Det mærker Alpine-køreren
Jack Doohan nu tydeligt, efter
Ralf Schumacher åbent har stillet spørgsmålstegn ved australierens berettigelse i motorsportens kongeklasse.
På bagkant af de første fem løb i 2025-sæsonen, og med flere fejl og svag præstationer i bagagen, mener den tidligere F1-kører, at Doohan ganske enkelt ikke er god nok.
Udtalelsen faldt i podcasten Backstage Boxengasse, hvor Schumacher analyserede situationen i Alpine og kommenterede på Doohans formkurve:
- Han er ikke en klasse C-kører, bestemt ikke. Han er en god kører, men efter min mening ikke god nok til Formel 1, sagde Schumacher.
Antonelli har haft stor succes
Det er ikke første gang, at unge kørere står for skud, men Schumachers vurdering bærer vægt – især fordi han sammenligner Doohan med andre rookies, der allerede har imponeret.
Hos Mercedes har Andrea Kimi Antonelli overrasket positivt med stærke præstationer, og det lægger kun ekstra pres på Doohan, der i øjeblikket kæmper for at finde fodfæste i en tæt og kompetitiv midterfelt.
Doohan kom ind i 2025 med en fem-løbs kontrakt, efter han overtog Esteban Ocons sæde til sæsonfinalen i 2024.
Med blot én sæsonfinale bag sig og et styrt på første omgang i årets australske Grand Prix, fik australieren langt fra den start, han havde håbet på.
Et DRS-åbent crash i Japan har kun forværret billedet, selv om hans generelle tempo har ligget tæt på holdkammerat Pierre Gaslys.
Økonomien spiller en rolle
Schumacher nævner, at Doohan medbringer sponsorpenge til en værdi af €10 millioner (lige knap 75 mio. kroner), hvilket kan være en del af grunden til, at han stadig sidder i bilen.
Reservekøreren Franco Colapinto, der ifølge rygterne har økonomiske vanskeligheder i baglandet, fremstår ikke som en umiddelbar trussel – endnu.
Alligevel er budskabet klart: Doohan kører nu ikke blot for point, men for sin fremtid i Formel 1. Ifølge flere kilder skal han overbevise teamet inden sommerpausen for at sikre sig en plads efter juli.
Han er under luppen – ikke blot af medier og fans, men af motorsportens insiderkredse, hvor navne som Flavio Briatore og andre magtfulde figurer lurer i kulissen.