Beslutningen blev mødt med stilhed fra teamet, men reaktionerne i paddocken lod ikke vente på sig.
Alpine F1 har sat sig i centrum for en af sæsonens hidtil mest kontroversielle beslutninger.
Den unge australier
Jack Doohan er blevet sat af holdet efter blot seks løb, og i stedet får argentinske
Franco Colapinto chancen frem til og med det østrigske Grand Prix.
Ifølge teamet handler beslutningen om at vurdere Colapintos potentiale inden den vigtige midtvejsvurdering forud for løbet på Silverstone.
Men meldingen har vakt opsigt og bred kritik blandt flere førere i feltet.
Esteban Ocon, der selv har en fortid hos Alpine, lagde ikke skjul på sin skuffelse over retningen, teamet har taget.
Han kaldte beslutningen for "ikke overraskende" set i lyset af tidligere dispositioner og pointerede, at Doohan har leveret både hurtige omgange og stærke kvalifikationer.
Især rookie-kollegerne har været markante i deres støtte. Ollie Bearman, som selv debuterede i år, mente, at det virker "utroligt hårdt" at smide en kører ud, netop som sæsonen rammer de mere velkendte europæiske baner.
Pierre Gasly, som er holdkammerat med både Jack Doohan og Franco Colapinto hos Alpine, holdt en diplomatisk tone i sin kommentar.
Han understregede, at han havde et godt samarbejde med Doohan og beskrev ham som en flink fyr.
Samtidig anerkendte han Colapintos talent og forklarede, at holdet havde behov for at vurdere hans potentiale. Han valgte ikke at direkte stilling til, om udskiftningen var fair.
Etisk debat og pres på Alpine-ledelsen
Der blev ikke lagt fingre imellem, da flere kørere blev spurgt om sagen her op til Emilia Romagna Grand Prix.
RacingNews365 rapporterer, at flere kørere internt opfatter Doohans behandling som uretfærdig og demotiverende, særligt for unge kørere, der kæmper for at finde fodfæste i sporten.
Fernando Alonso, med sin erfaring fra flere årtier i Formel 1, påpegede, at nutidens kørere møder langt større forberedelseskrav, men at de samtidig også står med et helt andet pres.
- De kommer veltrænede og fulde af data – og så bliver de vejet og målt på fem weekender, lød det fra spanieren.
Alex Albon udtrykte ligeledes sympati for Doohan og fremhævede hans arbejdsmoral og indsats bag kulisserne i simulatoren:
- Han fortjente mere tid, helt klart. Det er ikke en situation, nogen kører har godt af.
Et kynisk spil med begrænset plads
Formel 1 er kendt for at være en benhård branche, hvor 20 sæder fordeles blandt langt flere talenter.
Det ved Doohan alt om nu.
Liam Lawson, der selv blev degraderet fra Red Bull til Racing Bulls efter blot to løb, understreger netop dette:
- Han viste nok til at få en plads, men 20 pladser giver ikke meget plads til fejl.
Alpine har endnu ikke kommenteret dybere på fyringen, men Franco Colapinto får nu chancen.
Spørgsmålet er dog, om de fem løb, som potentielt kan være mere værd end 50 millioner kroner i sponsorværdi og udviklingsbudgetter, er nok til at skabe retfærdig konkurrence om en plads i verdens hårdeste racerserie.