En mulig tilbagevenden til Formel 1 åbner nye døre, men også åbenlyse faldgruber.
Christian Horner har været væk fra Formel 1 siden i sommer, hvor hans lange periode på toppen hos Red Bull blev afsluttet.
Han forlod et hold, der gennem to årtier havde haft en klar rolle i sporten med otte kørermesterskaber og seks konstruktørtitler siden 2005.
Tallene taler sit eget tydelige sprog om en periode, hvor først Sebastian Vettel og siden Max Verstappen løftede hele projektet.
Det har derfor været ventet, at Horner ville blive nævnt i forbindelse med et nyt projekt, og tankerne om et comeback er kun blevet stærkere efter hans forkortede gardening leave.
Ved Grand Prix’et i São Paulo blev der talt åbent om, hvor han kunne være på vej hen.
Journalisten Jon Jackson fortalte, at han havde hørt flere omtale Horner som en mulig kandidat til Alpine frem mod 2027:
- Jeg hørte det fra to forskellige kilder, og det er det seneste bud på, hvad der kan ske.
Et sådant job ville kræve en helt ny struktur, da Alpine ventes at være til salg i 2027, og der spekuleres i en aftale, hvor Horner kan få større indflydelse på ledelsen. ,
Ifølge F1 Oversteer skulle Alpine være villige til at åbne døren for en ny begyndelse.
Store spørgsmål og få svar
Det er dog ikke svært at finde problemer, hvis Horner vælger Alpine. Holdet går ind i de sidste løb i 2025 på sidstepladsen i konstruktørstillingen.
Der er et tydeligt skift i fokus mod 2026-reglementet, men fremskridtene har endnu ikke gjort det lettere at se en vej mod toppen.
Pierre Gasly har ikke haft en lige så stabil sæson som sidste år, hvor han blev en samlet 10'er, og han har i hvert fald ikke vist niveau til at kæmpe om mesterskabet.
Horner har tidligere vurderet ham kritisk i tiden hos Red Bull.
Franco Colapinto står foran sin første fulde forberedelse til en sæson, men hans 2025-resultater viser stadig et stort behov for udvikling.
Der er også politiske udfordringer. Alpine får motorer fra Mercedes, og det kræver et tæt samarbejde med Toto Wolff og hans organisation.
Historikken mellem de to hold gør det svært at forestille sig et harmonisk projekt, hvis Horner får ansvaret.
Han har gennem sin tid i sporten arbejdet bedst i systemer, hvor han har haft adgang til stærke tekniske kræfter og tæt kontrol over de vigtigste beslutninger.
Alpine kan ikke love noget i den retning, og deres struktur er markant mere fragmenteret.
Hvorfor det kan være en dårlig beslutning
Der findes enkelte lyspunkter. Alpine kan være parate til at sælge en del af holdet, og det kan åbne mulighed for, at Horner får en position med større indflydelse end i et traditionelt team principal-job.
En ejerandel kan være attraktiv, særligt hvis han ønsker en langsigtet rolle i sporten. Men selv med den mulighed er det svært at se Alpine blive et topteam i løbet af få år.
Det samlede billede peger mod, at Horner ville stå bedre ved at vente på en mere solid mulighed.
Flere hold kan få problemer med at være konkurrencedygtige med det nye reglement i 2026, og nye åbninger vil med stor sandsynlighed opstå.
Alpine ligner omvendt et projekt, der kræver tid, tålmodighed og forandringer af en størrelse, som selv en erfaren leder vil få svært ved at gennemføre.