Jack Doohan står i øjeblikket over for en karriere i limbo – måske endda på kanten af et tidligt farvel til Formel 1 – efter at være blevet skubbet til side hos Alpine til fordel for argentinske Franco Colapinto.
Men på trods af at han stadig er udpeget som teamets "første reserve", er der ikke meget, der tyder på, at Doohan kommer til at sætte sig bag rattet i en F1-bil igen foreløbig.
Alligevel er der en uventet faktor, som kunne ændre alt: Max Verstappens potentielle exit fra
Red Bull.
På papiret er Verstappen kontraktbundet til Red Bull helt frem til udgangen af 2028, men det er velkendt, at hans kontrakt indeholder særlige klausuler, der giver ham mulighed for at forlade teamet under bestemte betingelser.
Rygter om uenigheder bag kulissen – særligt omkring Christian Horner-sagen og Helmut Markos fremtid – har tidligere pustet til spekulationerne.
Intern Red Bull-løsning?
Skulle Verstappen vælge at forlade Red Bull før tid, vil det ikke bare efterlade et ledigt sæde hos et topteam; det kan potentielt forårsage en kædereaktion, der ryster hele feltet.
Et ledigt sæde hos Red Bull vil enten blive besat internt – enten af Isack Hadjar eller Liam Lawson – eller åbne for at se tilbage mod tidligere juniorer som netop Jack Doohan.
Selvom Doohan forlod Red Bulls juniorprogram i 2022 til fordel for Alpine, hvor testmuligheder og WEC-adgang var bedre, er det ikke utænkeligt, at Red Bull kunne finde på at hente ham tilbage, som de gjorde med Brendon Hartley i sin tid.
Men det kræver, at Verstappen går – og at det ikke er en lukket intern løsning. Og selv da er Doohan stadig oppe mod stærk intern konkurrence, inklusive Pepe Martí, Arvid Lindblad og Ayumu Iwasa.
Hvis Tsunoda eller Lawson underpræsterer, kan der dog opstå en åbning, især hvis Red Bull foretrækker erfaring i et ellers ungt program.
Mulig kæmpe kørerrokade på gridden?
Et andet hypotetisk scenarie er, at Doohan får mulighed for at ride med på de mulige ændringer, Verstappens exit kan afstedkomme. Hvis Verstappen går til Mercedes, og George Russell for eksempel må vige, vil hele grid’en for 2026 kunne ændre sig.
I det tilfælde kunne Doohan blive en brik, især fordi teams muligvis vil mangle testkørere eller midlertidige erstatninger i en overgangsperiode.
Muligheden for at køre for Cadillacs nye F1-hold virker dog begrænset.
Teamet har udtrykt et klart ønske om at have en amerikansk kører, og Colton Herta er favoritten. Sergio Perez ligner en oplagt kandidat til det andet sæde – og der er dermed ingen naturlig plads til Doohan.
Alternativet for australieren kunne derfor ligge uden for F1.
WEC – World Endurance Championship – blomstrer, og Alpine har allerede et fabriksprogram i Hypercar-klassen, hvor interessen aldrig har været større.
Aston Martin, Porsche, Ferrari og Toyota kæmper alle i toppen, og næste år træder også McLaren og Genesis ind.
Doohan kunne meget vel finde både kontinuitet og karrierefremdrift her, og erfaring fra LMP- eller Hypercar-kategorien vil ikke skade, hvis han drømmer om et F1-comeback a la Gasly eller Albon.