Apple har sikret sig de amerikanske tv-rettigheder til Formel 1 i en historisk aftale, der sender sportens dækning i en ny retning fra 2026.
Fra 2026 vil amerikanske Formel 1-fans skulle have adgang til Apple TV for at følge verdensmesterskabet i motorsport.
Apple har indgået en storstilet aftale med Formel 1, der sikrer dem de eksklusive amerikanske tv-rettigheder i fem år.
Det bekræfter både Formel 1 og Apple.
Aftalen løber fra 2026 til 2030 og har en samlet værdi på omkring 700 millioner dollars, svarende til cirka 4,5 milliarder kroner.
Det betyder, at Apple i gennemsnit betaler cirka 900 millioner kroner om året for rettighederne.
Den nuværende aftale med ESPN vil dermed ikke blive forlænget, og samarbejdet, som blev indledt i 2018, afsluttes ved udgangen af 2025.
Formel 1's direktør, Stefano Domenicali, udtaler til Financial Times, at "Apple vil sikre, at F1 er klar til at komme ind i flere hjem og blive en større del af de amerikanske fans’ kultur".
Fortsættelse på samarbejdet mellem Apple og Formel 1
Aftalen kommer i kølvandet på Apples eksisterende engagement i sporten.
Tidligere i år lancerede Apple filmen "F1 - The Movie" med Brad Pitt i hovedrollen.
Filmen er produceret i samarbejde med Formel 1 og har indtjent over fire milliarder kroner i biograferne ifølge Media Watch.
Med det nye mediepartnerskab styrker Apple sin position i det voksende marked for sportsstreaming, hvor selskabet allerede er i konkurrence med aktører som Amazon og Netflix.
- Vi er begejstrede for at udvide vores relation med Formel 1 og give Apple TV-abonnenter adgang til en af de mest spændende og hurtigst voksende sportsgrene i verden, siger Eddy Cue, Apples senior vice president for services ifølge Yahoo.
Ingen ændringer i Danmark
I Danmark er der ingen ændringer i rettighedsbilledet for Formel 1.
Her sidder Viaplay fortsat på de eksklusive rettigheder frem til og med 2029.
Det betyder, at danske seere ikke bliver direkte berørt af Apples opkøb.
Det er endnu ikke meldt ud, om Apple vil bruge Sky Sports F1’s kommentatorer eller benytte det officielle F1 TV-feed til dækningen, men begge muligheder undersøges i øjeblikket.
Aftalen falder sammen med flere amerikanske initiativer i sporten, blandt andet Cadillacs entré i Formel 1 i 2026.