Aston Martin har besluttet at sælge sin minoritetsandel i Formel 1-holdet Aston Martin Aramco som led i en bredere strategi for at styrke bilproducentens likviditet.
Den britiske luksusbilproducent har ellers haft en tæt forbindelse til Formel 1-holdet, men vurderer nu, at en frasalg af sin investering på cirka 645 millioner kroner (£74 mio.) vil bidrage til at give mere finansiel fleksibilitet.
Samtidig melder selskabet, at det konsortium, der ledes af Aston Martins bestyrelsesformand Lawrence Stroll – også kendt som Yew Tree Consortium – vil tilføre yderligere kapital i størrelsesordenen 458 millioner kroner (£52,5 mio.) til virksomheden.
Investeringen sker med en præmie på 7 procent i forhold til fredagens lukkekurs, hvilket samtidig øger konsortiets ejerandel til en tredjedel af selskabet.
Mens Aston Martin altså vinker farvel til sin direkte ejerandel i Formel 1-holdet, fastholder man dog forbindelsen til sporten via en langvarig sponsor- og brandaftale.
Ifølge selskabet betyder det, at Aston Martin-brandet "vil forblive til stede og konkurrere på motorsportens absolutte topniveau i mange år fremover."
Lawrence Stroll, der har spillet en afgørende rolle i at genopbygge Aston Martin siden 2020, understregede i en erklæring, at han og hans partnere i Yew Tree har investeret omkring 5,25 milliarder kroner (£600 mio.) i selskabet over de seneste år.
- Denne foreslåede investering understreger min fortsatte tro på dette ekstraordinære brand og mit engagement i at sikre, at Aston Martin står på det stærkest mulige fundament, sagde han og pegede på, at den nye kapitaltilførsel også bidrager til at mindske udvanding af aktiekapitalen – en detalje, som bør berolige eksisterende aktionærer.
Siden Adrian Hallmark overtog roret som administrerende direktør i september 2024, har selskabet sat fokus på langsigtet vækst og lønsomhed. Hallmark udtaler, at konsortiets seneste finansielle støtte “understreger den store tillid til vores team og virksomhedens fremtid”.
Han tilføjer, at kapitalindsprøjtningen vil “styrke balancen og skabe yderligere råderum til fremtidig produktinnovation og forretningsmæssig transformation”.