martin brundle max verstappen

Brundle spottede mystisk detalje i Verstappens data fra Kinas GP

Formel 1mar. 25 , 12:00

Max Verstappen gik måske glip af podiet ved det kinesiske Grand Prix, men det var langt fra en skuffelse – i hvert fald ikke, hvis man spørger ham selv.

Og hvis man dykker ned i omgangstiderne, som Sky Sports’ Martin Brundle har gjort, gemmer der sig en interessant fortælling om hollænderens løb og Red Bulls udvikling i 2025-sæsonen.

På papiret var det en stille søndag for Verstappen. Han startede stærkt, men mistede hurtigt placeringer til både Charles Leclerc og Lewis Hamilton – en usædvanlig svag første omgang fra den tredobbelte verdensmester.

I store dele af løbet forblev han nærmest anonym, som David Croft udtrykte det under Sky Sports’ dækning. Men det ændrede sig markant i løbets sidste tredjedel.

Hurtigst til sidst

Brundle bemærkede en detalje, der måske siger mere om Red Bulls nuværende udfordringer – og Verstappens styrker – end de fleste statistikker.

- Max’s sidste omgang var hans hurtigste – en 1:35.4 – og klart hurtigere end nogen anden mod slutningen. Det er interessant, hvordan Max’ fart for alvor vågnede i løbets sidste del, sagde Brundle.

Et tegn på, at Red Bull-bilen i år fungerer markant bedre med lavere brændstofmængde og i lettere trim – og måske har en smallere “sweet spot” end tidligere sæsoner.

Verstappen selv bekræftede analysen i sine udtalelser efter løbet. Han kaldte åbningsstinten på mediumdækkene “ret svær” og beskrev en bil, der først begyndte at opføre sig ordentligt i den sidste del af løbet, hvor hårde dæk og lavere vægt gjorde den mere forudsigelig og – vigtigst – sjovere at køre.

- De sidste 19 omgange var meget mere positive og bedre end forventet. Vi havde lige så hurtige omgangstider som de forreste, forklarede han.

Sluttede uden for podiet

Selvom han kun sluttede på fjerdepladsen, var det marginaler – og bremseproblemer hos Lando Norris – der skilte Verstappen fra podiet. Og med McLaren og Ferrari i form og Racing Bulls overraskende stærke, er der opstået en ny dynamik i feltet.

Verstappen pegede selv på, at Red Bull i øjeblikket måske kun har den fjerdehurtigste bil. Det er en opsigtsvækkende udmelding fra en kører, der har været vant til dominans og frihed til at styre løbene i sit eget tempo.

Samtidig kastede han et lille stik mod Red Bulls nye testkører Liam Lawson ved at antyde, at Lawson ville få lettere arbejdsbetingelser i Racing Bulls, som tilsyneladende har en bredere “setup window” – altså et større spillerum for opsætning og performance.

Lawson selv måtte nøjes med en placering uden for pointene, trods tre diskvalifikationer foran ham.

Mest læste

Mest læste