gettyimages 1495807871

Derfor er Verstappen ikke tilfreds med plan om Lawson–udskiftning

Formel 1mar. 24 , 12:08

To løb inde i sæsonen er der allerede røre bag kulisserne. Og ikke alle er tilfredse med udviklingen.

Det er stadig tidligt i Formel 1-sæsonen, men hos Red Bull er tålmodigheden med Liam Lawson allerede ved at slippe op.

Efter en hård weekend i Kina – hvor Lawson sluttede uden for pointene på en 12.-plads, trods hele tre diskvalifikationer foran ham – tyder alt på, at han står foran en degradering til Racing Bulls.

I stedet er der snak om, at enten Yuki Tsunoda eller Isack Hadjar kommer til at tage pladsen hos hovedholdet allerede ved det kommende løb i Japan.

På overfladen kunne det ligne en klassisk Red Bull-manøvre: en ung kører leverer ikke, og bliver lynhurtigt erstattet.

Men denne gang er der ikke enighed i rækkerne. For selv om Verstappen personligt ikke har noget imod Tsunoda eller Hadjar, så har han store betænkeligheder ved hele udskiftningsplanen.

Mere end blot et sæde på spil

Ifølge F1 Oversteer bunder Verstappens utilfredshed i noget dybere end loyalitet eller holdpolitik.

Den firedobbelte verdensmester mener, at Red Bulls ingeniørteam har et ansvar for at bygge en bil, som også hans holdkammerater kan udnytte til fulde.

Han har i flere sæsoner kørt med en ekstremt følsom front, som passer til hans stil – men som har vist sig svær at håndtere for næsten alle andre i garagen.

Lawson kæmper med netop dette – at finde det smalle vindue, hvor bilen leverer sit potentiale.

Verstappen frygter, at en hurtig degradering vil være ødelæggende for Lawsons udvikling og fremtid, især når problemet ikke kun ligger hos køreren, men også i bilens grunddesign.

Det er en bekymring, som tidligere kørere som Pierre Gasly også har udtrykt, efter de blev fanget i samme situation.

Samtidig indikerer Verstappen, at Lawson muligvis ville være hurtigere i Racing Bulls-bilen, netop fordi den er mindre følsom og mere tilgivende – ikke som en kritik, men som et signal til Red Bulls ledelse om, at noget fundamentalt er galt.

En svær balance mellem talent og tålmodighed

Lawson selv erkendte efter løbet i Shanghai, at teamet tog en chance med et aggressivt setup, som ikke bar frugt.

Starten fra pitlane gjorde ikke opgaven lettere, og bilen føltes "endnu sværere at håndtere end i Melbourne."

Han ved godt, at han ikke har mange chancer tilbage til at finde rytmen – men netop derfor ønsker Verstappen ikke at se ham blive dømt for hurtigt.

Red Bull har før satset stort og brutalt på hurtige skift, men historien har vist, at det ikke altid gavner hverken team eller kørere.

Med kun to løb kørt i sæsonen kan beslutningen om at sende Lawson tilbage til Racing Bulls virke forhastet – og Verstappens bekymringer rækker længere end blot til næste Grand Prix.

Det er ikke ofte, at den ellers stenfaste hollænder blander sig i holdledelsens beslutninger, men når han gør, er det værd at lytte efter.

Mest læste