toto wolff mercedes

Cadillac F1 skaber uro hos Red Bull og Mercedes: Toto Wolff reagerer

Formel 1feb. 10 , 10:38

Cadillac gør klar til at indtræde i Formel 1 i 2026, men allerede nu har det amerikanske mærke skabt utilfredshed hos flere af sportens største hold, herunder Red Bull og Mercedes.

Den store frustration skyldes primært den økonomiske byrde, som de eksisterende hold pålægges ved at lukke et nyt team ind i sporten.

Ifølge den såkaldte Concorde Agreement skal nye hold betale en 'anti-dilution fee' – en kompensation til de nuværende teams for at mindske deres økonomiske tab ved at dele præmiepenge med en ekstra konkurrent.

Toto Wolff: "Beløbet er for lavt"

Mercedes-bossen Toto Wolff er en af de mest kritiske stemmer i debatten.

Han mener, at den nuværende kompensationssum på 450 millioner dollars (ca. 3,1 milliarder kroner) er for lav og ikke dækker de økonomiske konsekvenser for de etablerede hold.

"Når du ser på det i første omgang, mister vi penge," sagde Wolff til Auto Motor und Sport.

"Vi ved ikke, hvor meget Cadillac vil investere i Formel 1. Kompensationsbeløbet er for lavt og dækker ikke vores direkte tab i indtægter."

Red Bull deler bekymringen

Red Bulls teamchef Christian Horner har tidligere givet udtryk for lignende bekymringer og påpeget, at de eksisterende hold ikke bør lide økonomisk for at gøre plads til et nyt team.

"Vi har ingen problemer med at se General Motors (Cadillac) komme ind i sporten – men vi skal ikke betale for det," udtalte Horner til Sky Sports F1.

"Vi byder dem velkommen med åbne arme, men det bliver et spørgsmål om, hvem der skal betale regningen."

Fremtidens F1-hold bliver kun for giganterne

Med den voksende popularitet af Formel 1 er det sandsynligt, at kompensationsgebyret vil stige yderligere i fremtiden. Det betyder, at Cadillac og Andretti måske bliver blandt de sidste hold, der får mulighed for at træde ind i sporten uden en endnu større økonomisk forpligtelse.

Hvis udviklingen fortsætter, kan det betyde, at F1 i fremtiden udelukkende vil være forbeholdt store bilkoncerner med ubegrænsede budgetter. Det kan begrænse mindre teams’ mulighed for at komme ind på gridden.

For nu ser Cadillac ud til at få sin plads i Formel 1 i 2026 – men modstanden fra de etablerede topteams viser, at vejen dertil langt fra bliver let.

Mest læste