gettyimages 2200397240

Carlos Sainz: Kan jeg ikke blive hyret af et tophold, bygger jeg bare mit eget

Formel 1jun. 05 , 13:21
Hans nye team er langt fra mesterskabskampen, men de har et projekt, der taler til hans ambitioner.
Efter fire år hos Ferrari var det en anden virkelighed, Carlos Sainz stod overfor, da han valgte at tilslutte sig Williams.
Sainz har gjort det klart, at overgangen til Williams ikke var resultatet af en hurtig beslutning.
Han lod 2024-sæsonen udvikle sig, mens han overvejede mulighederne nøje. Først hen mod sommeren blev valget truffet. '
Det var ikke sådan, at tilbuddene ligefrem væltede ind, men han så potentialet i noget større.
Han erkendte, at hvis de etablerede tophold ikke ville satse på ham, så ville han selv tage del i opbygningen af et nyt. Han er slet ikke i tvivl om, at han valgte rigtigt.
- Jeg føler, vi er på rette vej, siger han i et interview med Motorsport.com

Et projekt med klare linjer

Allerede før kontrakten var underskrevet, havde Sainz haft lange samtaler med Williams-teamchef James Vowles.
Den tidligere Mercedes-strateg havde fremlagt en plan, som matchede Sainz’ ønske om at bidrage aktivt til noget, der ikke blot gik ud på at prøve at køre hurtigt søndag eftermiddag.
Arbejdet med integrationen har dog ikke været let. Sainz har skiftet hold fem gange i sin karriere og ved, hvor stor en opgave det er.
Han nævner selv det tekniske niveau med motorbremser, torque-kurver, differentiel indstilling, bremsefølelse, dækstrategier og ikke mindst kvalifikationsforberedelse.
Det er alt sammen små forskelle, som kun kan læres i kampens hede i løbsweekenderne.
Sainz anerkender imidlertid vigtigheden af tålmodighed. Han trækker på erfaringer fra Renault, McLaren og Ferrari, hvor han gradvist lærte at maksimere sit niveau gennem kendskab og samarbejde.
Hos Williams er målet det samme i form af udvikling gennem forståelse. Ikke kun af bilen, men af hele strukturen bag.

Et uforudset løft i 2025

Sainz indrømmer, at fremgangen i år er kommet hurtigere, end han selv og teamet havde forventet.
I sæsonens første løb viste Williams klare forbedringer, og så snart han fik mulighed for at påvirke opsætningen i samarbejde med ingeniørerne, blev næste skridt taget.
Chassisskiftet før Suzuka var ikke hans eget krav, men et teknisk træk baseret på manglende føling i de første løb.
Resultatet kom hurtigt, uanset om det skyldtes selve chassiset eller blot et bedre setup.
- Jeg nyder at kunne bidrage til retningen, siger han og fremhæver også samarbejdet med Alex Albon som en vigtig faktor for teamets udvikling.
Williams er stadig langt fra toppen, men enkelte kvalifikationer mod Mercedes og Ferrari viser, at afstanden ikke længere er uoverstigelig.
Ifølge Sainz er det dog ikke nok med en hurtig bil, hele organisationen skal vokse. Det handler om at lære af fejl, acceptere tilbageslag og bruge dem konstruktivt.

Drømmen lever, mens arbejdet fortsætter

Sainz er realistisk omkring sine udsigter. 2026 bliver næppe året, hvor Williams igen kæmper om titler. Men han håber på at tage endnu et skridt frem både teknisk og organisatorisk.
Erfaringen fra Ferrari har lært ham, at det er én ting at være blandt de hurtigste, noget andet at slå dem.
For ham er Williams-projektet ikke bare et nyt kapitel, men en livsplan. Målet er at gøre Williams til et hold, der igen kan vinde mesterskaber.
Oplevelsen i Mexico sidste år, hvor han måske for sidste gang stod øverst på podiet, gav ham et særligt øjeblik.
- Jeg sagde til mig selv, at det her kan være sidste gang, så nu giver jeg alt, fortæller han.
Nu er blikket rettet mod fremtiden som arkitekten bag en genrejsning. Carlos Sainz har accepteret, at hvis ikke han kan blive valgt af de bedste, vil han bare bygge noget til at slå dem med.
Mest læste