Midterfeltet er tættere end længe, og netop derfor kan den kommende ændring få større betydning, end man umiddelbart skulle tro.
Carlos Sainz skal køre på hjemmebane i Barcelona i denne weekend i det første løb med et nyt teknisk direktiv fra FIA, der skal dæmpe fleksibiliteten i Formel 1-bilernes frontvinger.
Ændringen kan virke teknisk, men ifølge Sainz kan den få markante konsekvenser for særligt midterfeltet i feltet, hvor marginalerne er allermindst.
Det nye regulativ reducerer den tilladte bevægelse i frontvingen fra 15 til 10 millimeter. Det betyder, at vingens evne til at bøje sig ved høj fart og vende tilbage ved opbremsning bliver begrænset.
Det kan få stor indflydelse på bilens aerodynamiske balance og dermed også på omgangstiderne. Især på en bane som den i Barcelona, hvor mellem- og højhastighedssving fylder meget.
Den spanske Williams-kører vurderer, at ændringen kan føre til udsving på op mod én tiendedel sekund per omgang afhængigt af hvor meget holdene tidligere har udnyttet fleksibiliteten.
Det kan måske lyde som en lille forskel, men i Formel 1’s tætte midterfelt svarer det som regel til en forskel på fire pladser i startopstillingen.
Midterfeltets store udfordring
Det er netop denne marginal, der gør regelændringen så betydningsfuld.
Ifølge Total-Motorsport.com peger Sainz på, at midterfeltet med Williams, Alpine, Aston Martin og Haas kan blive omrokeret, fordi forskellen i præstation er så lille, at selv en marginal som denne kan flytte et hold fra Q3-deltagelse til exit i Q1.
Sainz udtrykker dog samtidig tillid til, at holdene er godt forberedte.
De tre træningssessioner i løbsweekenden giver mulighed for at tilpasse sig ændringerne, og samtidig er simulatorarbejdet allerede gået i gang.
– Selv hvis det bliver en udfordring, har vi stadig værktøjer til at reagere. Vi har kørt utallige omgange i simulatoren med det nye vinge-setup, forklarer han.
Barcelona bliver testens første slagmark
At netop det spanske Grand Prix danner rammen om den første reelle test af det nye direktiv er ikke uden betydning.
Banen stiller store krav til bilens aerodynamiske stabilitet gennem lange sving, og netop her kan en stivere frontvinge vise sig at være en hæmsko.
Sainz understreger, at holdene har haft tid til at forberede sig, men virkeligheden på banen kan være en anden.
For Williams og de øvrige midterhold kan resultatet af det nye direktiv og spanske Grand Prix-weekend få betydning for resten af sæsonen.