gettyimages 2189313258

Carlos Sainz anklager Racing Bulls for at manipulere Monaco Grand Prix

Formel 1maj 26 , 12:43
Når tempoet falder og strategien bliver afgørende, opstår der dilemmaer. Sainz giver sin ærlige vurdering af, hvad der egentlig foregik i Monaco.
Det skulle have været et frisk pust til et af sæsonens mest stillestående løb, da Monaco Grand Prix 2025 for første gang fik en regelændring, der krævede mindst to pitstop pr. kører.
Formålet var at skabe flere taktiske variationer og tvinge holdene til at tænke kreativt. Og det gjorde de. Problemet var bare måden, de gjorde det på.
Allerede tidligt i løbet begyndte Racing Bulls at udnytte situationen. Køreren Liam Lawson blev beordret til at sænke tempoet betragteligt og skabe en kunstig kløft bag sig.
På den måde kunne teamkammeraten Isack Hadjar foretage et pitstop uden at miste placeringen.
Lawson gentog taktikken senere, og pludselig havde Hadjar en perfekt rute til at sikre sig en sjetteplads.
Men den strategi fik konsekvenser længere nede i feltet. De langsomme omgange tvang andre hold til at reagere. Blandt andet Williams, hvor Carlos Sainz og Alex Albon endte med at benytte samme metode.

"Vi blev ofre og måtte gøre det samme"

Efter løbet lagde Carlos Sainz ikke fingrene imellem. Spanieren var tydeligt frustreret og rettede en skarp anklage mod Racing Bulls:
- Vi blev de første ofre for det her. Lawson kørte så langsomt, at han skabte en tidsbuffer på over 40 sekunder, hvilket gjorde det muligt for Hadjar at lave begge sine pitstop uden at miste en eneste plads. Så vi blev nødt til at gøre det samme, to gange.
I samarbejde med Albon byttede Williams-kørerne placeringer undervejs, så Sainz kunne få sine pitstop gennemført i tide.
Resultatet blev point til begge biler, men på bekostning af løbets rytme og intensitet.
Sainz kaldte det direkte "manipulation af udfaldet", og han frygter, at det blot er begyndelsen på en farlig tendens.

Et ødelagt løb og et opråb til sporten

Reaktionerne efter løbet har været skarpe, og det er ikke kun Sainz, der føler sig splittet mellem loyalitet over for teamet og sportens ånd.
Albon undskyldte offentligt for det dårlige show, og George Russell fra Mercedes gik endda så vidt som at skære en chikane af, hvilket resulterede i en drive-through-straf.
Sainz erkender, at han undervejs i løbet selv overvejede at lave den samme manøvre.
Spanierens frustration handlede ikke kun om én episode, men om selve retningen Formel 1 er på vej i.
- Vi kører tre-fire sekunder langsommere end bilen egentlig kan, og det er tydeligvis et forsøg på at manipulere løbets forløb, sagde han.
Han efterlyser nu handling fra FIA og de øvrige aktører i sporten:
- Hvis ikke vi sætter ind nu, bliver det her en standardstrategi. Andenkøreren skal blokere, så førstekøreren kan hente point. Det er ikke den type racerløb, vi vil have.
Selv foreslog han i spøg et “joker-lap” som i rallycross, hvor man må tage en genvej én gang, bare for at skabe dynamik uden manipulation. Det lød måske som en spøg, men Sainz mente det alvorligt.
Formel 1 skal genfinde sin kerne, og manipulation må ikke blive en del af værktøjskassen. Ellers kan Monaco 2025 blive begyndelsen på noget langt mere problematisk end bare et enkelt kedeligt løb.
Mest læste