Christian Horner

Christian Horners forudsigelse: 2026-reglerne giver et "enormt" problem

Formel 1maj 14 , 13:51
Formel 1 står over for omfattende forandringer, og Red Bulls teamchef advarer nu om konsekvenser, som kan få større betydning end først antaget.
Formel 1 står foran en drastisk regelændring i 2026, hvor både motorer og chassis skal gennemgå omfattende justeringer.
Mest iøjnefaldende er reduktionen af minimumsvægten, som bliver sænket til 724 kilo eksklusive dæk, hvilket er et fald på hele 76 kilo i forhold til 2025-sæsonens standard.
Det lyder måske som en teknisk detalje, men vægt er ikke bare vægt i Formel 1. Den har direkte indflydelse på omgangstider og aerodynamisk balance samt holdenes muligheder for at placere ballast strategisk i bilens konstruktion.
Netop vægttabet har nu fået Red Bulls teamchef Christian Horners indre alarmklokker til at ringe.
Horner vurderer, at det vil kræve "kolossale" summer at nå ned på den nye vægt, og han understreger, at det vil blive en kæmpe udfordring for alle hold.
Der er tale om en teknologisk og økonomisk opgave af dimensioner, som ifølge Horner kan tvinge holdene til at træffe svære kompromiser mellem fart, stabilitet og holdbarhed.

Kompromisser, kriser og konsekvenser

Horner peger desuden på et paradoks i det kommende regelsæt. De nye motorer, der skal være mere elektrificerede og bæredygtige, bliver nemlig tungere, samtidig med at bilens samlede vægt skal reduceres.
Det stiller holdene over for en opgave, hvor de både skal lette den samlede vægt på bilen og samtidig tilpasse mere komplekst udstyr, og det er netop denne kombination, Horner kalder “et enormt problem”.
Ifølge RacingNews365 nævner Horner også, at der tidligere blev overvejet at indføre stål-skidblokke for at holde vægten oppe, men at det forslag blev droppet.
Resultatet er, at holdene nu er tvunget til at lede efter ultralette materialer og løsninger, og hvert eneste kilo koster millioner.
Mercedes-bossen Toto Wolff deler bekymringerne, da han fremhæver, at vægtreduktionen vil kræve, at man går på kompromis med andre komponenter, hvilket kan skabe store præstationsforskelle mellem holdene.
- Du vælger, hvor du vil spare vægt, men det går ud over noget andet, udtalte han for nylig i forbindelse med regelforhandlingerne.

Flere ændringer på vej

Den tekniske udfordring i 2026 står ikke alene. Red Bull er i forvejen i gang med at finde fodfæste i en sæson, hvor McLaren har taget føringen i begge mesterskaber med overlegne aerodynamiske løsninger og dækhåndtering.
Samtidig har FIA indført nye restriktioner på de kontroversielle “flexi-wings”, som især McLaren har haft stor gavn af siden 2024.
Horner vurderer, at ændringerne i reglerne for fleksible vinger og køreadfærd vil “forandre dynamikken markant” i resten af 2025-sæsonen.
Men han gør det også klart, at 2026-omlægningen bliver den største udfordring både sportsligt og økonomisk.
Selv for et velpolstret team som Red Bull kan det ende med at koste mange hundrede millioner kroner at finde de nødvendige vægtbesparelser, og i en sport, hvor hver tiendedel af et sekund tæller, er det ikke kun et spørgsmål om penge, men om muligheden for overhovedet at følge med.
- Det bliver det samme for alle, erkender Horner, men det ændrer ikke på, at det bliver en af de mest krævende overgange i sportens nyere historie.
Mest læste