formel1 korere

Denne F1-kører vil "med sikkerhed" miste sit sæde efter sæsonen

Formel 1maj 20 , 14:49
For blot få måneder siden så 2025 ud til at blive det år, hvor Liam Lawson endelig skulle bevise sit værd som fast deltager i Formel 1.
Men efter en række svage præstationer og en overstrålet sæsonstart hos Racing Bulls, melder flere medier nu, at Lawson med stor sandsynlighed mister sit sæde ved udgangen af sæsonen.
Ifølge sport.de er Red Bulls ledelse allerede overbevist om, at Lawson ikke leverer varen og at hans tid i koncernen nærmer sig enden.
Det er især Lawson's manglende evne til at slå sin holdkammerat, Isack Hadjar, der vækker bekymring.
Statistikken taler sit tydelige sprog.
Lawson har 18 Formel 1-starter mod Hadjars seks, men alligevel er det franskmanden, der har været den klart bedste i løbssammenhæng.
Hadjar nåede Q3 og sluttede i pointene på en flot niendeplads i Imola, mens Lawson måtte nøjes med en anonym 14.-plads.
Red Bull-junior står klar
Med et kvalifikationsgennemsnit på 14,4 og en løbsplacering omkring 14,75 ser Lawson ikke ud til at nærme sig pointene. Noget der ellers er en klar forventning til enhver Red Bull-affilieret kører.
Det gør det ikke bedre, at Liam Lawson er faldet i unåde blot 11 dage efter, at F1 Oversteer rapporterede, at Red Bull fortsat havde tillid til ham.
Noget må være sket internt under Imola-weekenden, der har ændret holdning hos teamledelsen.
Og i Red Bull-systemet er der aldrig langt fra tillid til exit.
Den svensk-engelske Arvid Lindblad, blot 17 år, imponerer allerede som nummer fem i F2-mesterskabet, nævnes nu som favorit til at overtage pladsen i 2026.
Juniorkøren har gjort sig bemærket for sin kørestil, modenhed og evne til at maksimere resultatet under pres, evner som Lawson lige nu ikke viser.
Mangler sikkerhedsnet og resultater
Sammenligningen med andre kørere i samme situation understreger alvoren.
Selvom Yuki Tsunoda naturligt ligger efter Max Verstappen i Red Bull, og Kimi Antonelli ikke forventes at true George Russell i Mercedes lige nu, så har de alle stadig udviklingskurver eller kontekster, der giver dem en vis beskyttelse.
Det samme gælder Lance Stroll, hvis far ejer Aston Martin. Lawson derimod står uden den form for politisk sikkerhedsnet og uden præstationerne til at kompensere.
At "ingen længere taler om Lawson", som sport.de formulerer det, kunne i en anden kontekst være et frirum fra presset.
Men i Formel 1 er tavshed ofte lig med glemsel og i Red Bull-regi betyder det typisk, at ledelsen har mistet tålmodigheden.
Mest læste