Det seneste drama hos Alpine F1 har sendt chokbølger gennem motorsportsverdenen, og reaktionerne lader ikke vente på sig.
Da F1-holdet officielt meddelte, at
Oliver Oakes havde valgt at forlade sin post som teamchef, udløste det et sarkastisk gisp fra tidligere verdensmester
Damon Hill:
- Det her en joke, ikke?, skrev han, tydeligt rystet over udviklingen.
Kort efter fulgte hans opfølgende kommentar:
- Åbenbart ikke!, – en bekræftelse af, at nyheden var god nok, selv om den lød usandsynlig. Og det hele udspillede sig nærmest som en føljeton med lynhurtige udviklinger i kulissen.
Kun ni måneder i sædet
Oliver Oakes, som først blev udpeget som teamchef i august 2024, havde kun knap ni måneder i rollen.
Men ifølge flere kilder internt hos Alpine blev hans afgang udløst af utilfredshed med en række beslutninger truffet af Flavio Briatore, som fungerer som rådgiver og nu også midlertidig teamchef.
Især valget om at udskifte den unge australier Jack Doohan med den argentinske Franco Colapinto har vist sig at være et sprængfarligt emne.
Oakes skulle have ønsket at give Doohan mere tid, mens han samtidig var skeptisk over for Colapinto, der godt nok scorede point for Williams sidste år, men som også forårsagede betydelige omkostninger i form af skader.
Alpine til salg?
Yderligere olie på bålet kom, da lækager fra teamet afslørede Doohans forestående exit allerede efter Miami Grand Prix – en beslutning, som Oakes ifølge rapporter ikke havde godkendt og følte sig forbigået i.
Det fik ham til at trække stikket.
Det er værd at bemærke, at han heller ikke støttede beslutningen om at afskedige Esteban Ocon før sidste års sæsonfinale, hvilket dengang banede vejen for Doohans debut.
Alpine har i forvejen et ry for ustabil ledelse – Oakes var den tredje teamchef siden rebrandingen i 2021.
- Mit gæt er, at Flav bliver den sidste, skrev Damon Hill på X, og dette kan tolkes som en hentydning til rygter om, at hele holdet måske er til salg.
Dropper egen motorudvikling
Den spekulation styrkes af beslutningen om at droppe deres egen motorudvikling til fordel for Mercedes-enheder, et træk der kunne gøre holdet mere attraktivt for potentielle købere.
Renault ejer stadig størstedelen af teamet, men i 2023 solgte de 24 % til investeringsgruppen Otro Capital, der tæller kendisser som Ryan Reynolds og Michael B. Jordan.
Det vidner om ambitioner – men også en mulig intention om at klargøre holdet til et salg.
Den hurtige udskiftning af Jack Doohan har også vakt opsigt i paddocken.
Sky Sports’ Ted Kravitz rapporterede, at Doohan så “meget ked af det” ud efter løbet i Miami, og Martin Brundle har udtrykt, at han burde have fået lov til at køre frem til sommerpausen.