Günther Steiners nye bog afslører chokerende F1-hemmeligheder om Haas, dramatiske fyringer af Grosjean og Magnussen samt de hårde beslutninger, der har ført til teamets 2024-succes.
Günther Steiner, tidligere teamchef hos Haas, løfter i sin nye bog Unfiltered: My Incredible Decade in Formula One sløret for, hvordan Romain Grosjean og Kevin Magnussen reagerede, da de fik besked om deres fyring i 2020.
Beslutningen blev truffet midt i en udfordrende sæson, hvor Haas kæmpede med økonomiske problemer og en underpræsterende bil, der gjorde det svært at få point på tavlen.
For Steiner var det en hård, men nødvendig beslutning, der skulle sikre holdets overlevelse, både økonomisk og strategisk.
Ifølge Steiner tog både Grosjean og Magnussen nyheden overraskende godt og forstod, at det ville være demotiverende at køre en bil, der ikke var konkurrencedygtig.
"De tog nyheden godt og forstod, hvordan det ville påvirke deres karriere at køre en ineffektiv bil i to sæsoner," skriver Steiner.
For at spare penge valgte Haas at droppe videreudvikling af deres bil for 2021 og i stedet investere i et ny kørerlineup, hvilket også ville lette de økonomiske byrder på holdet.
Steiner forklarer, at den mest betydelige besparelse for Haas var at ændre kørerbesætningen, hvilket ikke blot skulle sænke udgifterne, men også give nye talenter chancen.
I stedet for at forlænge kontrakterne med de erfarne kørere, valgte Haas derfor at satse på de unge kørere Nikita Mazepin og Mick Schumacher i 2021.
Denne beslutning viste sig dog hurtigt at være udfordrende, da Haas gennemlevede deres værste sæson nogensinde uden at score ét eneste point.
Ifølge F1Oversteer var dette den sidste dråbe for ejeren Gene Haas, som i 2024 besluttede at skifte Steiner ud med Ayao Komatsu som teamchef.
Tidligere var Steiner allerede blevet testet, da Haas i 2019 måtte håndtere en turbulent sponsoraftale med Rich Energy.
Erfaringerne fra denne tid lærte ham, hvor nødvendigt det var at skære ned og tage nogle barske beslutninger for at sikre teamets overlevelse.
Fyringen af Grosjean og Magnussen i 2020 blev en del af denne strategi, selvom det krævede hårde samtaler med kørerne.
Med Komatsu som ny teamchef og ændringer i kørerbesætningen har Haas oplevet en bemærkelsesværdig fremgang i 2024-sæsonen.
Steiner kan nu se sit tidligere team sidde med 46 point med tre løb tilbage – en klar forbedring i forhold til de foregående sæsoner.
Tyske Nico Hülkenberg har taget føringen i pointscoren for Haas og står for hele 31 af holdets point, hvilket har placeret ham som nummer 10 i mesterskabet.
Magnussen, der kun har scoret 14 point og er blevet afløst af Oliver Bearman ved to løb i Baku og Sao Paulo, står overfor en uvis fremtid, mens Hülkenberg har sikret sig en kontrakt med Sauber til næste sæson.
Fremadrettet vil Haas præsentere en ny kørerduo i 2025 med Esteban Ocon og Bearman, som træder ind på teamet som fuldtidskører.