Emilia Romagna Grand Prix Formel 1

Døren står på klem for ikonisk F1-bane til at vende tilbage

Formel 1sep. 10 , 19:19
Italiensk klassiker presses af nye projekter, men mulighederne er endnu ikke blevet lukket ned.
Imola har i mange år været et elsket stop på Formel 1-kalenderen, og der blev senest kørt Formel 1 i Emilia Romagna tidligere på sæsonen, men løbet står nu uden sikker fremtid.
Kalenderen for 2026 blev offentliggjort i juni med hele 24 løb, og her måtte Imola vige pladsen til Madrid, hvor en ny bane er under opbygning.
Den spanske hovedstad har investeret massivt i projektet, og forventningen er, at løbet finder sted næste efterår.
Lokale protester har præget byggeriet, men alt peger på, at Madrid debuterer som planlagt.
I den sammenhæng er Imola blevet placeret som reserve, hvis uforudsete problemer skulle opstå.
Samtaler om en roterende fremtid
Selv om Imola står uden fast F1-kontrakt, forhandles der fortsat mellem de italienske arrangører og Formula One Management.
Ifølge PlanetF1 er tanken, at banen kan indgå i en rotationsordning, som allerede kendes fra Belgien.
Det kan komme til at betyde, at Imola vender tilbage i 2028 og 2030, hvis aftalerne falder på plads.
Men konkurrencen er hård.
Andre baner som Barcelona har udtrykt ønske om at blive en del af en lignende ordning, og kandidater i Tyrkiet, Portugal og endda Rwanda står også klar til at blive en del af Formel 1-kalenderen.
Den adminstrerende Formel 1-direktør Stefano Domenicali er selv født i Imola, og han understreger, at der er stor global interesse:
- Der er mange, som ønsker et løb. Men vi har indgået mange langsigtede kontrakter, så kalenderen er allerede under pres.
Økonomien bag beslutningerne
Når et løb tildeles eller fjernes, er økonomien ofte den afgørende faktor.
Arrangører i Malaysia har vurderet, at en Formel 1-kontrakt koster over 430 millioner kroner om året.
Til sammenligning bidrog Imola kun med cirka 140 millioner kroner, hvilket gjorde det svært at konkurrere med nyere projekter som Madrid, hvor værdien vurderes at være over 430 millioner kroner.
Thailand har godkendt investeringer på mere end 6,5 milliarder kroner i håbet om en debut i 2028, selv om der stadig ikke er nogen garanti for en plads.
Imola kan dog stadig få en åbning, hvis F1 vælger at reducere gebyret for historiske baner.
Mest læste

Loading