Baghjulstræk og motoren placeret bagi var ikke noget nyt i Europa, men i USA skabte det bekymring – med god grund.
Da Chevrolet i 1959 lancerede Corvair, var ambitionen at skabe en innovativ og økonomisk overkommelig bil med en bagmotor – inspireret af de sporty modeller fra Europa.
Corvair var et frisk pust på det amerikanske marked, men den blev hurtigt forbundet med mystiske solouheld og retslige problemer.
Bilens unikke konstruktion skabte bekymring blandt både bilister og eksperter, og snart begyndte en række uheld at tegne et urovækkende mønster.
Flere af disse var fatale, og anklager om, at General Motors (GM) bevidst havde sendt en farlig bil på markedet, blev bragt for retten.
Lederen af anklagerne, advokat David Harney, hævdede, at det ikke var en enkelt defekt komponent, men hele bilens design, der var skyld i problemerne.
Hvis GM tabte sagen, ville det ikke bare koste dem millioner af dollars i erstatninger, men også skade deres omdømme uopretteligt.
For GM var der kun én vej frem: At bevise, at Corvair ikke var farligere end andre biler – og her kom motorsportens elite ind i billedet.
For at styrke sit forsvar allierede GM sig med Chaparral Cars, et innovativt motorsportsteam fra Texas, der blev sat til at teste Corvairens stabilitet og sammenligne den med konkurrenterne.
Alle data viste, at Corvair faktisk klarede sig bedre end visse frontmotorbiler, men for at overbevise retten fuldt ud, havde GM brug for stærkere vidner.
Ifølge PlanetF1 besluttede GM sig for at tilkalde to af motorsportens største navne, Juan Manuel Fangio og Stirling Moss, til at vidne i sagen.
Begge havde personlig erfaring med skiftet fra front- til bagmotor i racerbilernes verden og var respekterede autoriteter inden for bilhåndtering.
Særligt Moss viste sig som et afgørende vidne.
Under krydsforhøret blev han spurgt, om Corvair var stabil, når den mistede vejgreb. Med sin karakteristiske skarpe tunge svarede han:
"Min idé om stabilitet er, når jeg er i fuld kontrol over bilen. Når jeg mister kontrollen, uanset retningen, er bilen ikke længere stabil i min optik – den er ude af kontrol."
Med den udtalelse afvæbnede han anklagerens forsøg på at fremstille Corvair som en decideret farlig bil.
Da sagen blev overgivet til juryen den 11. august 1965, tog det kun fire timer, før General Motors blev frifundet.
Moss’ og Fangios ekspertudtalelser havde været afgørende for afgørelsen, og GM havde en vigtig juridisk sejr i hånden.
Denne sag blev den første af mange, og den satte en afgørende præcedens for GM's forsvar i de hundredevis af kommende retssager.
Men selvom GM vandt i retten, var det en anden sag at vinde befolkningens tillid.
Corvair blev aldrig renset i offentlighedens øjne, og bilen gik over i historien som en af de mest kontroversielle modeller nogensinde.
Uanset hvor mange eksperter, der forsvarede den, blev den i den brede befolkning kendt som Amerikas mest hadede bil.