Red Bull har officielt anmodet
FIA om dispensation til at udstede en Super Licence til det 17-årige talent
Arvid Lindblad.
Svenskeren er i øjeblikket en af de mest profilerede unge kørere i Formel 2.
Hvis tilladelsen bliver givet, kan det bane vej for, at Lindblad får mulighed for at debutere i Formel 1 allerede før sin 18-års fødselsdag den 8. august.
Lindblad, der har dobbelt svensk-britisk statsborgerskab, opfylder allerede FIA’s pointkrav for Super Licence, takket være solide resultater i flere juniorklasser.
Han scorede 18 point ved at vinde Formula Regional Oceania tidligere i år og har desuden point fra både Formel 4 og Formel 3.
Men selv med pointene på plads spænder FIA's aldersregel ben. En kører skal være fyldt 18 for at blive godkendt til Formel 1, medmindre en dispensation gives.
Mulighed i lyset af Verstappens straftrussel
Anmodningen om dispensation har fået fornyet aktualitet efter, at
Max Verstappen står faretruende tæt på en løbsstraf.
Den firedobbelte verdensmester har nu 11 strafpoint og mangler kun ét for at udløse en automatisk karantæne.
Det sker midt i en intens VM-sæson, hvor hvert løb tæller, og Red Bull ønsker derfor at sikre sig muligheden for at aktivere Lindblad som potentiel reserve.
Enten for Verstappen eller som led i endnu en intern omrokering hos Racing Bulls.
PlanetF1 rapporterer, at dispensationsansøgningen dog blev indsendt, før Verstappen modtog sine seneste strafpoint i Spanien, og dermed ikke skal ses som en panikreaktion.
Red Bull har i stedet forsøgt at udvide sin strategiske fleksibilitet, hvilket ikke er usædvanligt i teamets aggressive talentarbejde.
FIA står over for principiel beslutning
FIA ventes at tage stilling til dispensationen i næste uge under organisationens ekstraordinære forsamling i Macau.
Historisk har forbundet været yderst tilbageholdende med at give undtagelser.
Blandt andet blev en lignende anmodning for det italienske supertalent Kimi Antonelli afvist sidste år, på trods af at han havde flere point og titler end Lindblad på det tidspunkt.
Ifølge FIA’s eget regelsæt kan dispensationen gives, hvis en fører “for nylig og konsekvent har udvist fremragende evner og modenhed i formelbilsræs”.
Men kriteriet er vagt, og der eksisterer ikke en fast målemetode.
Det er netop denne usikkerhed, der tidligere har fået FIA til at holde sig til regelbogen for at undgå præcedens og potentielle juridiske slagsmål.
Alligevel har Red Bull indsendt anmodningen i god tro.
Og uanset om den godkendes eller ej, bliver Lindblad automatisk berettiget til licens i august når han fylder 18 år.
Derfor er der ingen akut sportslig nødvendighed, men for et hold som Red Bull, hvor fremtidig fleksibilitet og positionering af unge kørere er en central del af strategien, er det et oplagt skridt.