zak brown andrea stella lando norris

F1-chefer om nyt forslag: "Skrækkelig idé"

Formel 1nov. 10 , 13:08
Både teamchefer og Pirelli frygter, at to obligatoriske pitstop vil dræbe den strategiske variation og derved gøre løbene mere ensformige.
FIA overvejer et markant indgreb i løbsformatet. Forslaget går ud på, at kørerne i alle løb skal foretage mindst to pitstop.
Tanken er at skabe mere spænding og flere strategiske dueller, men ifølge flere teamchefer og Pirelli er idéen alt andet end gennemtænkt. De advarer om, at det kan få den stik modsatte virkning.
Forslaget blev først prøvet under Monacos Grand Prix tidligere i år, hvor reglen med de to obligatoriske pitstop førte til blandede reaktioner.
Enkelte teams fandt løbet mere uforudsigeligt, men andre mente, at resultatet virkede kunstigt fremtvunget.
Carlos Sainz Jr. kaldte det ligefrem “løbsmanipulation”, og flere teamchefer har siden udtrykt bekymring over, at lignende regler kunne brede sig til hele kalenderen.
Risiko for ens strategi
Da forslaget igen blev nævnt under kørernes møde i Mexico, blev det efterfølgende et emne for pressekonferencen i Brasilien.
Racing Bulls’ Alan Permane var blandt de første til at reagere, og han advarede om, at flere regler sjældent fører til mere variation:
- Alle kan lide løb med to stop eller flere, men vi skal være påpasselige. Hvis man tvinger to pitstop igennem, risikerer man, at alle vælger den samme strategi. Så får vi det modsatte af, hvad vi ønsker.
Permane påpegede, at nogle af de mest intense dueller opstår, når en kører forsøger at forsvare en et-stops strategi mod en konkurrent på to stop.
Den dynamik forsvinder, hvis alle skal ind to gange uanset dækslitage.
Flere teamchefer ser ifølge GrandPrix247.com reglen som et skridt væk fra sportens grundidé, hvor holdene selv skal finde den bedste balance mellem fart, slid og risiko.
Pirelli og teamchefer i samme båd
Pirellis chefingeniør Simone Berra har den samme bekymring.
Han mener, at dækkene i sig selv bør være faktoren, der skaber forskelle i strategier:
- Jo flere kunstige begrænsninger, desto mere ens bliver løbene.
Han peger på, at udviklingen af dæk med tydeligere slidforskelle ville være en bedre løsning.
Hos Williams frygter teamchef James Vowles også, at løbene bliver mere ensrettede:
- Min største bekymring er, at vi alle ender med at pitte inden for den samme omgang, fordi vi bliver tvunget til det. Det handler om at få de fundamentale ting på plads først, nemlig dækslid og forskellen mellem dækkene.
McLarens Andrea Stella deler den holdning. Han mener, at sporten allerede står foran store tekniske ændringer i 2026, og at der ikke er behov for yderligere regler nu:
- Dækkene er nøglen til variation. Når de slides, opstår overhalingerne.
Forslaget om to obligatoriske pitstop skal efter planen diskuteres på næste møde i F1-kommissionen.
Men blandt cheferne i paddocken er holdningen, at reglen næppe vil gøre løbene mere spændende.
Mest læste

Mest læste

Loading